Brassói aprópecsenye á la Papp Endre recept

hozzászólások (27)

tápanyagtartalom-megoszlás

TOP ásványi anyagok

Szelén
Foszfor
Kálium
Cink

TOP Vitaminok

B1 B3 B6 C

tápanyagtartalom / 1 adag

fehérje

Összesen:
31.1 g

zsír

Összesen:
23.1 g
Telített zsírsav:
8 g
Egyszeresen telítetlen zsírsav:
10 g
Többszörösen telítetlen zsírsav:
2 g
Koleszterin:
103 mg

ásványi anyagok

Összesen:
1.8 g
Kalcium:
36 mg
Vas:
2 mg
Magnézium:
73 mg
Foszfor:
423 mg
Kálium:
1189 mg
Nátrium:
80 mg
Cink:
2 mg
Réz:
0 mg
Mangán:
0 mg
Szelén:
39 µg

szénhidrát

Összesen:
23.5 g
Összes cukor:
4 g
Élelmi rost :
4 g

víz

Összesen:
291.8 g

vitaminok

Összesen:
0.1 g
Tiamin - B1 vitamin:
1 mg
Riboflavin - B2 vitamin:
0 mg
Niacin - B3 vitamin:
12 mg
Pantoténsav - B5 vitamin:
1 mg
B6 vitamin:
1 mg
B12 Vitamin:
1 µg
E vitamin:
0 mg
D vitamin:
0 µg
Összes folát:
48 µg
A vitamin (RAE):
50 µg
C vitamin:
50 mg
K vitamin:
16 µg

tápanyagtartalom a teljes receptre / 4 adag *

fehérje

Összesen:
124.4 g

zsír

Összesen:
92.2 g
Telített zsírsav:
34 g
Egyszeresen telítetlen zsírsav:
41 g
Többszörösen telítetlen zsírsav:
11 g
Koleszterin:
413 mg

ásványi anyagok

Összesen:
7.2 g
Kalcium:
145 mg
Vas:
10 mg
Magnézium:
299 mg
Foszfor:
1689 mg
Kálium:
4753 mg
Nátrium:
325 mg
Cink:
12 mg
Réz:
0 mg
Mangán:
1 mg
Szelén:
158 µg

szénhidrát

Összesen:
94.2 g
Összes cukor:
21 g
Élelmi rost :
18 g

víz

Összesen:
1167.2 g

vitaminok

Összesen:
0.3 g
Tiamin - B1 vitamin:
5 mg
Riboflavin - B2 vitamin:
2 mg
Niacin - B3 vitamin:
43 mg
Pantoténsav - B5 vitamin:
5 mg
B6 vitamin:
5 mg
B12 Vitamin:
3 µg
E vitamin:
3 mg
D vitamin:
2 µg
Összes folát:
190 µg
A vitamin (RAE):
200 µg
C vitamin:
200 mg
K vitamin:
63 µg

tápanyagtartalom / 100 g *

fehérje

Összesen:
7.7 g

zsír

Összesen:
5.7 g
Telített zsírsav:
2 g
Egyszeresen telítetlen zsírsav:
2 g
Többszörösen telítetlen zsírsav:
0 g
Koleszterin:
26 mg

ásványi anyagok

Összesen:
0.4 g
Kalcium:
10 mg
Vas:
0 mg
Magnézium:
17 mg
Foszfor:
105 mg
Kálium:
294 mg
Nátrium:
19 mg
Cink:
1 mg
Réz:
0 mg
Mangán:
0 mg
Szelén:
10 µg

szénhidrát

Összesen:
5.8 g
Összes cukor:
1 g
Élelmi rost :
0 g

víz

Összesen:
72.1 g

vitaminok

Összesen:
0 g
Tiamin - B1 vitamin:
0 mg
Riboflavin - B2 vitamin:
0 mg
Niacin - B3 vitamin:
2 mg
Pantoténsav - B5 vitamin:
0 mg
B6 vitamin:
0 mg
B12 Vitamin:
0 µg
E vitamin:
0 mg
D vitamin:
0 µg
Összes folát:
11 µg
A vitamin (RAE):
11 µg
C vitamin:
12 mg
K vitamin:
4 µg

Hozzászólások (27)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

szilvi76
Szilvi6 / szilvi76 sze, 2016-08-24 12:20

Sajnos nekem sem ízlett :( Maradok a saját receptemnél... (paradicsom, fokhagyma, curry).

first
first h, 2015-11-23 18:31

Kedves Dacota! Most olvastam a brassói receptedet és örömmel állapítottam meg, hogy van olyan recept, amiben nincs pirospaprika. Anyám így csinálta, (én is), de akinek eddig mondtam, hogy ebbe nem kell paprika, mindenki lehurrogott. Én zöldborsót nem tennék bele (ez már a "Budapest mód"-ra emlékeztet), de bizony foghagymát és vöröshagymát igen. És a krumplit is úgy csinálom, ahogy te.
Köszi a megerősítést. Üdv. First

memilia
memilia h, 2014-11-17 12:13

Szia Nóra,
tegnap ez volt az ebéd uborkasalátával. Én is fokhagymásan készítettem eddig a brassóit és nem tettem bele borsót. Nekem ez a változat is nagyon ízlett. Nagyobbik fiam nem szerette a borsót benne, azt legközelebb másra cseréljük. :) Nekünk nagyon ízlett, mindegy, mi a neve, bekerült a repertoáromba. Köszi a receptet!
Üdv
Emi

terranova56
terranova56 cs, 2014-09-25 16:17

elolvastam a megjegyzéseket, és szerintem majdnem mindenkinek igaza van, jól néz ki és jól hangzik a recept, tehát ki fogom próbálni, nem írom le az enyémet, mert ezer változat van, mindenkinek van egy, viszont a fokhagymát én is hiányolom belőle, ezért megcsinálom, viszont teszek bele fokhagymát. Ja és, ha jól emlékszem egy pörköltet sem sikerült kétszer egyformára csinálnom, mivel nincs mg-os mérlegem. Anyám mondta mindig, úgy gondolom formán teszek bele, na én is. Hajrá neki a receptnek.

Zsenya66
Zsenya66 cs, 2014-09-25 10:18

Kedves Mindenki!
Csudára élveztem a pro és kontra érveket, és a kulináris utazást, amit a brassói hívott életre!! És már tudom is, mit főzzek ma. :) Köszi minden hozzászólónak!

fancsika
fancsika v, 2014-05-18 19:38

Hát kedves Dacota! Sajnos ez bizony nem így van. Nekem a mai napig megvan az a felvétel, amit Papp Endre saját maga mondott el a brassóival kapcsolatban. Először is ő a tulajdonos volt, és nem a főszakács, tehát már itt sántít a történet. A brassóiban igenis van fokhagyma, vöröshagyma, szalonna, burgonya és természetesen a szűz, valamint egy kis bors. De borsó egyáltalán nincs benne, két féle módja van, az eredeti az, hogy a főtt krumplit sütik össze a hússal, illetve kicsit megpirítják és úgy keverik a húshoz (még a Gundel szakiskolában is így tanítják), de az egyszerűbb és finomabb a sült kockára vágott burgonya. Ezt nem bántásként írtam, de Papp Endre saját szájából hallva írtam le. Üdv. További sok jó receptet kívánok.

Pista39
Pista39 h, 2013-10-28 22:12

Az én véleményem:
Tisztelem, becsülöm: "á la Papp Endre " receptjét, de:
a brassóiban nincs vöröshagyma, van viszont benne fokhagyma.

kazym
kazym szo, 2013-06-01 19:24

Rendkívül ízletes! Soha nem ettem még ilyen finom brassóit! Nem hiányoltam belőle sem a fokhagymát, sem mást. Így tökéletes, ahogy van. Köszönet a receptért!

TipTopShop
TipTopShop sze, 2013-01-23 19:08

Klassz ez a sok hozzászólás, de én már csak arra lennék kíváncsi, hogy ezt a kaját megcsinálta-e már valaki más is? És ha igen, akkor milyen?

vcsuka
pussycat / vcsuka h, 2012-12-17 05:21

Kedves Nora! Na, most te elinditottal egy masik vitat az eredeti brassoirol. En mar nem hiszem el egyiket sem, hogy "eredeti". Egyebkent nekem is van egy verziom a receptre, lehet, hogy jovo heten fel is teszem. Kivancsi vagyok, hogy milyen lesz a reakcio...ahany haz annyi szokas...! Udv. Veronika

Nemes Nóra
Dacota / Nemes Nóra h, 2012-12-17 12:03

Kedves Veronika,
A cél elsősorban nem a vita indítása, hanem az utánajárás volt. :) Minden felkerült brassói recept alatt van pár komment, hogy "az igazi brassói az nem is ilyen, mert..." és akkor jönnek az indokok, hogy anyukám nem így csinálta, a szakács ismerősömnek más a receptje...Ez teljesen rendben is van, hiszen a főzés egyik lénye, hogy a saját szánk íze szerint alakítunk egy receptet. Pont ezért szökken magasba a szemöldököm minden alkalommal, mikor valaki ki meri jelenteni, hogy ez a recept nem így van, mert én nem így csinálom. Vannak olyan, mindenki által ismert receptek, amelyeknek nem lehet utánajárni - gulyásleves, töltött káposzta, kürtöskalács, stb... Egyszerűen azért, mert hiányzik az eredeti recept, senki nem fogja előbányászni azt a receptet, amin először szerepeltek a pontos mennyiségek. Vannak azonban olyan receptek, ahol igenis létezik eredeti leírás. Ilyen például a tiramisu, a brassói, a Dobostorta, és még sorolhatnám. A brassói néven bejegyzett étel Papp Endréhez kötődik, ő találta ki ezt a receptet. Ettől függetlenül bárki bárhogy készítheti, megvallom őszintén, én sem készítettem soha ezt a változatot. Úgy gondoltam azonban, elejét veszem azoknak a vitáknak, hogy milyen az eredeti brassói, és megmutatom, hogyan van bejegyezve hivatalosan. :)
Természetesen szíve joga mindenkinek úgy készíteni, ahogy megszokta - sült krumplival, fokhagymával, paradicsommal, majorannával, zöldborsóval, combból, lapockából, vagy éppen pulykából. :)
További szép napot, és kellemes ünnepi készülődést,
Üdvözlettel,
Nóra

Gabys
Gabys / Gabys h, 2012-12-17 12:40

Szia Dacota,
jót mosolyogtam ezen a beírásodon. Én brassóim, a te brassóid az ő brassóija:DD És hogy tovább fokozzam az eredeti brassói kérdését ime még néhány verzió:
1. Zsolnay Gábor szerint: a receptet 1948 -ban Gróf Nándor, a MÁV Utasellátó szakácsa találta ki, a Budapest-Brassó között haladó vonaton. (Fokhagymás, borsos, burgonyás változat, sertés-szűz húsból.)
2. Dózsa György mesterszakács állította, egy 19. századi szakácskönyvre hivatkozva, hogy Brassóból származik az étel, és valójában egy fokhagymás marhatokány. (sült szalonnán pirított burgonyás változat, fokhagymás marhahúsból.)
3. Unger Károly szerint a leghitelesebb forrás Csáky Sándor "XX Század Szakácsművészete" című könyve, mely szerint az eredeti recept, bélszínből készült, és ismeretlen szakácstól származik. (paradicsomos, vörösboros, gombás változat, tarhonyával).
4. Pető Gyula "Ételkészítési Ismeretek" című könyve, nem foglalkozik az eredetével, de mivel ebből a könyvből tanultak szakácsaink, meg kell említeni. (Szűzpecsenyés, füstölt szalonnás, fokhagymás, főtt burgonyás változat.)
5. Papp Endre állítása szerint, a receptet, Ő alkotta meg, egy ételújítási versenyre 1950 szeptember 17 -én. Azért adta a Brassói nevet, mert még erősen élt benne Trianon emléke, és Kolozsvárt már lefoglalták az erdélyi rakott káposztának. (Kolozsvári szalonnás, szűzpecsenyés, hagymás, zöldborsós, paradicsomos, zöldpaprikás változat, pirított, resztelt burgonyával.)
6. Az óbudai változat szerint, a receptet, a Weiss kocsma tulajdonosának felesége, találta ki, egytál ételként Brassóy Károly asztalos mester születésnapjára. (Majoránnás, hagymás sertéshúsból, tarhonya garnírunggal).
7.-nek meg irhatom: Gabys majorannásan, fokhagymásan és nagyon finoman készíti el:DDD
Tehát az eredeti brassói ezek szerint mindenkié és senkié:)
Kellemes karácsonyi készülődést és boldog, örömteli ünnepet kívánok:) Gabi

Nemes Nóra
Dacota / Nemes Nóra szo, 2012-12-15 15:14

Kedves MoRo,
Igen, nekem is furcsa volt, de ennek ellenére az eredeti recept ezt írja...
Szép napot!
Üdv,
Nóra

karolycharley
karolycharley p, 2012-12-14 20:03

Jó a sztori, kár, hogy csak részben igaz. Papp Endre nem főpincér, hanem a Mátyáspince legendás üzletvezetője volt,nagyapám pedig a pincemestere. Még erdélyből ismerték egymást. A brassói története nagyapám szerint a következő: a rántottszelet rövidkarajból készült,a szüzérmét pedig egymásközt cserélték,borra, süteményre,és egyéb alapanyagokra,valamint a személyzet készitett magának jó kajákat.Ebből fejlődött ki a brassói amelynek elnevezése Papp Endréhez kötődik. Azt nem tudom,hogy miként szolgálták fel,de az eredetiben nem volt hagyma paradicsom helyett, mert télen akkor még nem volt pürét használtak ,ez intezivebb izt és szint is adott a kajának,és ne feledkezzünk el a friss fokhagymáról, amit lehet,hogy a vendégeknek csak felkinálták. A többi stimmel.

Nemes Nóra
Dacota / Nemes Nóra p, 2012-12-14 20:11

Kedves Károly,
Hű, kösz a helyreigazítást, ezt bizony elgépeltem, főszakácsot akartam írni. :) És köszi a kiegészítést is! :)
Szép estét!
Üdv,
Nóra

jolci
jolci p, 2012-12-14 12:17

Annyira megkívántam anyukád brassóiját,hogy még a gyomrom is belesajdúlt.Itt ülök éhesen és azon gondolkodom,hogy nem a te verziódat készítem el,hanem az övét.Persze ez nem azt jelenti,hogy bármi féle probléma lenne a tiéddel.Előbb-utóbb az is sorra kerül.:)

Nemes Nóra
Dacota / Nemes Nóra p, 2012-12-14 12:25

Kedves Jolci,

Az enyém inkább nyárra való (készítés közben jöttem rá, hogy a paprika és a paradicsom miatt nyáron jobb lenne az íze) Anyukámé meg igazi téli cucc, amit a házi készítésű, igazi krumpliból készült sült krumpli tesz óriásivá. :)
Szép napot!
Üdv,
Nóra

pataygyz
Zoli / pataygyz p, 2012-12-14 09:05

Kedves Nóra !
A receptednél csak a sztorid a jobb !
További sok receptet kívánok!
Zoli

429