Életmódváltó rokonok, barátok? Lepd meg őket saját készítésű ajándékkal!

Akármilyen furcsán is hangzik, az életmódváltást tervező szeretteinknek is készíthetünk saját összeállítású ajándékot. Edzőnk tippjei.

Szeretnél személyes, kézzel készített ajándékot, ami nemcsak szívhez szóló, de még hasznos is? Összeszedtünk neked néhány karácsonyi ajándék ötletet, melyek amellett, hogy személyesek, az edzésben is nagyon hatékony segítségnek bizonyulnak.

1. Készíts személyre szabott edzésnaplót a szeretteidnek!

Nagyon sokan az év elején kezdenek bele az életmódváltásba. Amennyiben neked is van olyan rokonod vagy barátod, aki már most azon gondolkodik, hogy januártól új életet kezd, akkor egy edzésnaplóval óriási segítséget adhatsz a kezébe. Így sokkal könnyebben nyomon követheti majd a fejlődését, visszakereshetőek lesznek az esetleges hibák, ráadásul lényeges könnyebb lesz beépíteni a rendszeres mozgást az életébe.

Az edzésnapló elkészítéséhez első lépésként gondold végig, hogy a rokonod vagy barátod, akinek szánod az ajándékot mennyi idős, milyen a testalkata, most mennyit és mit sportol, van-e bármilyen ízületi-, gerinc- vagy szív- és érrendszeri problémája, mennyire kitartó és főként hogy mi a célja az edzésekkel. Ezeket mind tételesen írd fel egy papírra magadnak, hogy folyamatosan szem előtt legyen, miközben elkészíted az ajándékod. Bármi legyen is a cél, minimum heti három edzés szerepeljen a naplóban, de érdemes betervezni egy vagy két plusz alkalmat is minden hétre.

Az edzésnapló tartalmazza:

  • a jelenlegi fizikai, egészségi állapotot: életkor, nem, testtömeg, testmagasság, BMI, testösszetétel, kar, comb, fenék, has, csípő, mellkaskerület,
  • az egészségügyi hátteret (pl. műtétek, ismert betegségek, ízületi panaszok stb.), és a
  • gyógyszerhasználatot is.

Ez azért fontos, mert ha esetleg orvoshoz, dietetikushoz vagy edzőhöz fordul, ezzel jelentősen meg tudja majd könnyíteni az életmódváltás első szakaszát.

Az állapotfelmérő kérdések havonta ismétlődjenek, és mindegyik után hagyj helyet a személyes élmények, tapasztalatok, érzések leírására is.

Az edzések naplózásánál szerepeljen, hogy milyen edzést végzett, mennyi ideig tartott, milyen izomcsoportokra dolgozott, milyen gyakorlatokat végzett, milyen ismétlésszámmal, az edzés alatti átlag és a maximális pulzusszámot, valamint a zsírégető zóna- és az aerob állóképességi zóna tartományát is. 

Az edzések után maradjon hely a szubjektív érzékelések leírására is (hogy érezte magát az edzés alatt, voltak-e panaszai edzés közben, vagy esetleg új élményei). Ezek mind-mind nagyon értékes információk lesznek számára.

Még személyesebbé teheted ajándékodat, ha beteszel néhány régi fotót, pár motiváló idézetet, vagy akár egy-egy közös emléket is beleírhatsz. Ezek sok erőt és kitartást adhatnak, amikor egy kicsit alább hagy a lendület és a lelkesedés.

Természetesen az edzés napló mellé, azért nem árt, ha van egy táplálkozási napló és egy személyre szabott, alaposan kidolgozott edzésterv is. Egy igazán hatékony és preventív edzésterv megíráshoz, azonban elengedhetetlen, hogy bevonj egy edzőt a tervedbe. A legjobb, ha barátod vagy rokonod edzőjét kéred meg, hogy segítsen, hiszen ő ismeri igazán az egészségügyi hátteret, a jelenlegi fizikai állapotot és a motivációkat is.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

2. Állíts össze egy gyakorlatsort a saját fotóiddal!

Mióta felkapottak lettek a különböző otthoni kihívások, mint például a guggolás vagy a plank (statikus alkartámasz) challenge, egyre többen kaptak kedvet ahhoz, hogy ezeket a gyakorlatokat otthon rendszeresen végezzék. A baj csak az, hogy az esetek nagy részében sajnos a gyakorlatokat rosszul hajtják vége, ami később gerinc és ízületi panaszokhoz vezethet. Ha neked is van olyan rokonod, aki szereti az otthoni gyakorlatokat, könnyen segíthetsz neki azzal, hogy egy edző segítségével összeállítasz egy otthoni gyakorlatsort, melyek amellett, hogy hatékonyak, könnyen végrehajthatók, ráadásul ízület- és gerinckímélőek is.

Kérd meg az edződet, hogy segítsen az ajándék elkészítésében. Készítsetek fotókat rólad, ahogy lépésről lépésre elvégzed a gyakorlatokat, a fotókhoz pedig írjátok le részletesen, hogy kell helyesen végrehajtani a gyakorlatot. Ezt elkészítheted feladatkártyák, vagy könyv formájában, de akár videóra is vehetitek, és egy DVD-re (vagy pendrive-ra) kiírva odaadhatod annak, akinek szerinted ez valóban hasznos ajándék lehet.

Nagyon fontos, hogy ha ilyen ajándékot tervezel, mindenképpen szakképzett edző segítségével készítsd el, aki minden mozdulatodnál ki tud javítani és segít a szakszerű, de közérthető megfogalmazásban is. Ez azért nagyon fontos, mert ellenkező esetben könnyen előfordulhat, hogy akaratodon kívül rosszul mutatod be a gyakorlatot, vagy elkerüli a figyelmed néhány aprónak tűnő, mégis kulcsfontosságú részlet, aminek később komoly egészségügyi következményei is lehetnek.

3. Készíts össze egy motivációs csomagot az újévi életmódváltáshoz!

Advent vége felé persze nem mindenkinek van már ideje megtervezni és szakmai segítséggel elkészíteni ezeket az ajándékokat. Hogyha te is így vagy ezzel, és gyorsabb megoldásra vágysz, ami mégis személyes, készíts egy motivációs csomagot rokonaidnak, vagy barátaidnak.

Ez lehet akár saját kézzel rajzolt motiváló szöveg, vagy egy fotó montázs a kedvenc sportos pillanataiból, amit kulacsra, pólóra, vagy akár egy sporttáskára varratsz. Egészen biztosan nagyon lelkesítő lehet az is, hogyha készítesz egy adventi naptárhoz hasonló egész éves naptárat is, amibe motiváló üzeneteket, kis meglepetéseket rejtesz.

Bármelyiket is választod a felsorolt ötleteket közül, az egészen biztos, hogy értékelni fogják, hogy egy igazán személyes ajándékot kaptak, ami ráadásul még hasznos is. A fenti ötletek persze nem csak karácsonykor állják meg a helyüket, akár később, szülinapi ajándékként is bedobhatod őket!

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!