Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Felejtsd el a natúr csirkét salátával! Inkább töltsd fel a fűszerpolcodat!

Miként és milyen fűszereket használhatunk az egészséges étrendben és fogyókúra idején? Erre a kérdésre adunk most választ!

Szentesi Éva, a WMN népszerű szerzője 90 napos életmódváltásának második hetében jár. A múlt héten konzultált a dietetikussal, ezen a héten pedig a rendszeres mozgás bevezetését megelőzően reumatológus szakorvossal. Éva speciális, korábbi betegségéből adódó helyzetét eheti írásában ismerhetitek meg.

Felém Éva ezúttal azzal a kéréssel fordult, hogy az életmódváltás (az ő esetében nem igazán beszélhetünk fogyókúráról) étrendi pillérében miként jelennek meg a fűszerek, le kell-e mondani róluk. Éva saját bevallása szerint nagyon szereti a fűszeres ételeket (múlt heti cikkünkben ezért ki is tértünk többek között az indiai konyha ételeire), és semmiképpen nem szeretne lemondani a karakteres, változatos ízű, fűszerezésű ételekről.

Szerencsére nem is kell. Lássuk, milyen szerepet töltenek be a fűszerek az egészséges, kiegyensúlyozott étrendben!

1. Kulcskérdés a változatosság

Mind a kiegyensúlyozott egészséges, mind a -fogyókúrás étrendben kulcskérdés a változatosság. Egyrészt a változatos étrend nagy valószínűséggel biztosítja szervezetünk számára az összes élettanilag szükséges tápanyagot, másrészt, különösen fogyókúra idején a motiváció megtartása érdekében nagyon fontos, hogy az étrend ne legyen unalmas.

A változatosság megjelenhet:

  • az alapanyagokban: pl. milyen húsféléket használunk (mikor csirkét, mikor pulykát, sertést, marhát vagy halat), a felhasznált zöldségek terén – a szezonhoz igazodva,
  • az ételkészítés módjában: húsételek pl. frissen sülten, egyben sütve, csíkokra vágva, zöldséges raguval stb., zöldségek nyersen vagy hagyományos, esetleg különleges főzelékként, sütve, párolva, levesként, salátaként stb.
  • formában – ha a húst tokányra, kockára, szeletre vágjuk vagy darált húsként fogyasztjuk, ha zöldségeinket a salátánkba apróra kockázzuk, vagy egy serpenyőben nagyobb darabokra vágva megsütjük – mindig más-más élményt kapunk.
  • színben – ezt nem is kell magyarázni, a színek a változatosság garanciái, minden ételt képesek feldobni.
  • az ízesítésben – és itt jönnek a fűszerek, mint főszereplők.

Olvastad már?

10+1 csodás őszi tejmentes krémleves

2. A fűszerekkel csak nyugodtan és bátran!

Sem az egészséges, sem a fogyókúrás étrendben nem kell lemondani a fűszerezésről. Sőt, kiemelt figyelmet kell rá fordítani. E téren nincs korlátozás, saját ízlésünknek, az adott ételnek megfelelőn használhatunk bátran magyaros, ázsiai, indiai, mediterrán, mexikói – bármilyen fűszereket.

  • Sült húsokhoz – akár szeletben frissensültet, akár egyben sütött húsételt készítünk, használjunk bátran friss zöld fűszereket (pl. kakukkfüvet, majorannát, oreganót, rozmaringot stb.) vagy őrölt fűszereket – túl a borson és a pirospaprikán. Összeállíthatjuk saját fűszerkeverékeinket is, de a húsokat megkenhetjük sütés előtt mustárral is, és természetesen a fűszeres pácolás is sokat dob ételeink ízén.
  • Főzelékféléinkhez, töltött, rakott, párolt zöldségételeinkhez is használhatunk zöldfűszereket – a fentiek mellett pl. kaprot is, de ha egzotikusabb ízekben gondolkozunk, akkor használhatunk őrölt gyömbért, kurkumát, római köményt, koriandert stb.

  • Egy egyszerű túrókrémet is rengetegféleképpen elkészíthetünk: hagyományos „körözöttes” fűszerezéssel vagy petrezselyemzölddel, kaporral, bazsalikommal, kakukkfűvel, ha pedig édesen fogyasztanánk, akkor pl. gyömbérrel, fahéjjal, vaníliával, szerecsendióval.
  • Ételeink ízét nem csak a fűszerezéssel, hanem 1-2 trükkel is fokozhatjuk. Ilyen például a pirítás – ha húsételeinket körbepirítjuk, kérget süthetünk rájuk, a keményebb zöldségeket – pl. sárgarépa, cékla, édesburgonya, gomba is érdemes körbepirítani vagy főzés, párolás helyett sütőben sütni. A pirítás mellett jó megoldás a tűzdelés – az egyben sült húsokat tűzdelhetjük fokhagymával, gyufaszálra vágott sárgarépa, petrezselyemgyökér, zellerszár, kaliforniai paprika stb. darabokkal.
  • Talán kevesebben gondolnak rá, de használhatjuk fűszerként a citrusokat is: a citrom, a lime, a narancs levét és héját, főzhetünk húsos raguinkba, főzelékeinkbe egész fahéjrudat is – amilyen furcsán hangozhat elsőre, olyan különleges lesz tőle az étel.
  • Salátáinkhoz is használjunk változatosan fűszernövényeket, különböző gyümölcsös, különleges eceteket, citrusleveket, karakteres ízű növényi olajokat (pl. lenmag-, dió-, tökmag-).

Mind a hétköznapokban, mind a testsúlycsökkentő étrend idején nagyon fontos, hogy örömöt találjunk az ételeinkben, étkezéseinkben – ennek egyik kulcsa pedig a megfelelő ízesítés. Ne ijedjünk meg, töltsük fel a fűszerespolcunkat és használjuk a csodás fűszereket bátran!

Szentesi Éva életmódváltásához kapcsolódó korábbi cikkünket is olvasd el!:

Ezek a cikkek is érdekelhetnek!:

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!