5 tipp, hogy soha többé ne kozmáljon oda az étel a konyhádban

A konyhai károsanyag-kibocsátás elsőre úgy hangzik, mintha egy szigorúan tudományos és nehezen érthető szakszövegből ugrott volna elő, de ne ijedjünk meg. A cikkben csupa hétköznapi és könnyen betartható tanácsot és tippet olvashatunk, amitől tisztább és egészségesebb lesz a konyhánk és a főztünk is.

Odakozmált hús vagy rossz szagokat árasztó konyhai gépek: ezek mind olyan kudarcok, amik elveszik az ember kedvét a főzéstől, ráadásul az így keletkezett füst vagy az elszenesedett étel az egészségre káros anyagokat tartalmaz. Szerencsére a problémák szinte mindegyike egyszerűen kiküszöbölhető, mivel elsősorban a nem megfelelő eszközhasználat vagy a rossz főzési technika alkalmazása miatt történnek. Ezeken pedig néhány okos tanács segítségével hipp-hopp változtathatunk. 

5 tipp, hogy soha többé ne kozmáljon oda az étel a konyhádban

Ismerjük meg az olajok füstpontját!

Egy olaj füstpontja határozza meg, hogy mire lesz a legalkalmasabb az adott zsiradék a konyhában. Nem mindegy ugyanis, hogy melyikkel keverünk be salátát, vagy melyikkel párolunk és sütünk.

A füstpont definíciója elég egyszerű: az a hőfok, ahol az adott olaj elkezd oxidálódni és füstölni. Arra, hogy túlléptük az adott füstpontot, a következő jelek utalhatnak:

  • égett szag
  • sötétülő szín
  • megnövekedett füst a konyhában

A nem megfelelő olajhasználat egyszerre káros az egészségre és veszélyes is.

Wossala Rozina séf szerint nagyon megkönnyíti a dolgunkat a konyhában, ha kicsit jobban átlátjuk az olajok mára már zűrzavaros világát. Véleménye szerint:

A méregdrága extra szűz olívaolajunkkal könnyen rosszat is tehetünk a szervezetünknek – érvel Rozina. – Ez az olaj alacsony égési hőfokkal rendelkezik, ráadásul, ha még szűretlen is, az apró, nem kiszűrt darabkák azonnal elégnek, rengeteg káros anyagot juttatva a szervezetbe. Ezért én nem is használom másra, csak salátákhoz.”

A fentiekből jól látszik, hogy érdemes figyelembe vennünk a leggyakrabban használt olajok füstpontját:

  • napraforgó: 230℃
  • olívaolaj: 240℃
  • extra szűz olívaolaj: 160℃
  • repceolaj: 200℃

Tartsuk be a megfelelő sütési hőfokot és időt!

Nem véletlenül írja a recept, hogy hány fokon és mennyi ideig süssünk egy szelet húst, egy tepsi kekszet vagy egy tál rakott krumplit, ezek ugyanis a sikeres főzés alapjai. Maga az idő elég egyszerűen tartható, a problémát leginkább a sütési hőfok okozhatja.

Szomorú látvány egy ilyen tepsi égett keksz

Mivel nem minden sütő egyforma, hajlamosak vagyunk változtatni a recept által ajánlott fokokon. Ezt csak akkor tegyük, ha alaposan kiismertük már a saját sütőnket, és biztosak vagyunk benne, hogy a magasabb hőfok nem lesz ártalmas az ételre nézve.

Ne hagyjuk magára az ételt!

Egy másik gyakori helyzet, ami során növelhetjük az odaégés (vagy más nemkívánatos probléma) esélyét, ha magára hagyjuk a tűzön vagy a sütőben lévő ételt. Még azok a fogások is, amik nem követelnek meg folyamatos kevergetést, hajlamosak egy kicsit odakapni, ha nem keverünk rajtuk egyet-egyet bizonyos időközönként.

Legyünk figyelmesek, ne osszuk meg a koncentrációnkat, mert abból csak baj lesz. Ha valamilyen sürgős dolog miatt mégis el kell hagynunk a konyhát, az edényt vegyük le a tűzről, és zárjuk el a lángot.

Cseréljük rendszeresen az elhasznált edényeket!

Bizony, ez is növelheti a káros anyagok bevitelének veszélyét. A probléma főleg a serpenyőket érinti, azok közül is a teflonbevonattal rendelkezőket. Ezek felülete könnyen elhasználódik (főleg, ha nem vigyázunk rá), és a kialakult lyukak már nem lesznek tapadásmentesek. Ezeken a részeken könnyebben leég, leragad majd az étel. Az ártalomcsökkentés érdekében az elhasználódott edényeket dobjuk ki.

Persze a fazekakat, lábasokat is érdemes ellenőrizni félévente vagy évente, hiszen ezeken is eshet olyan sérülés, ami megrövidítheti az eszköz élettartamát, és megnehezíti számunkra a benne való főzést.

Van, amikor az edény a ludas

Legyünk türelmesek, élvezzük a főzés örömét!

Az utolsó tanács az egyik legvidámabb és legkönnyebben betartható, emellett azonban legalább olyan fontos, mint az előző négy. Amikor rászánjuk az időt a főzésre (legyen szó bármilyen könnyű, gyors vagy komplexebb, nehezebb fogásról), és nem kapkodunk, sokkal valószínűbb, hogy kudarc- és balesetmentesen zárul a konyhában töltött idő, csökkenthetjük a károsanyag-kibocsátásunkat az élet ezen területén is.

Főzzünk nyugodtan, a megadott instrukciók szerint, sőt, élvezzük, amit csinálunk. Így garantáltan nem kozmál oda, nem fut ki, és nem ragad le semmi, amit a családunknak, rokonainknak vagy barátainknak készítünk. Kellemes főzést mindenkinek!

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, amely a Philip Morris Magyarország Kft. megrendelésére készült.

Hozzászólások (0)

Címlapról ajánljuk

9 étel, melyet a nyárkedvenc lecsó ihletett

A lecsó a kedvenc nyári ételeink dobogósa – bár most tényleg eszméletlen drágának számít sajnos, néhány paradicsom és paprika, no meg némi hagyma felhasználásával és egy szuper recepttel simán feldobhatunk vele egytálételeket, húsokat, pitéket, rizses fogásokat is!

Nosalty

További cikkek

Szlovákiának sikerült az, amiről mi még csak álmodunk

Szlovákia óriási sikert ért el, északi szomszédunk ugyanis csaknem fél év alatt visszahozta a betétdíjas rendszert a boltokba, június végétől pedig már nem is találkozhatunk olyan üdítős flakonokkal és dobozokkal, amelyek ne lennének visszaválthatóak.