Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Sóból (is) megárt a sok

A só szervezetünk működéséhez szükséges ásványi anyag, de általában túl sokat fogyasztunk belőle. Miért és hogyan együnk kevesebb sót?

A nemzetközi ajánlások szerint a felnőttek étrendje napi 5-6g, a gyermekeké pedig napi 3g sót tartalmazhat. Azonban általában a fejlett országokhoz hasonlóan hazánkban is sokkal több sót fogyasztunk a szükségesnél. Azt már sokan tudják, hogy a túl sok sóból származó túlzott nátriumbevitel magas vérnyomásbetegség kialakulásához vezet, amely  szívrohamot vagy stroke-ot okozhat. Azt viszont valószínűleg kevesebben hallották, hogy közvetett módon a gyomorrák, a cukorbetegség vagy az elhízás kialakulásához is hozzájárulhat, gyorsítja a csontritkulás folyamatát, továbbá növeli a vesekő és a vesebetegségek veszélyét és kedvezőtlen hatású asztma esetén is.

Mire figyeljünk?

Valószínűleg nem tudjuk, nem is sejtjük, hogy milyen sok sót fogyasztunk egy nap. A só ugyanis nagyrészt nem az asztali sózással kerül a szervezetünkbe, hanem a különféle feldolgozott, félkész- és készételekből származik.

Magas sótartalommal bírnak és ezért egészségünk megőrzéséért ritkán fogyasztandóak például:

  • szalonna;
  • füstölt húsáruk és a szalámifélék;
  • felvágottak;
  • savanyúságok;
  • sózott, pörkölt magvak, chipsek, kekszek, krékerek;
  • konzervek;
  • leveskockák stb.

Vannak olyan termékek is, amelyek sótartalma a gyártótól függően változó, ezért a csomagolásokon található adatok alapján az alacsonyabb só- és/vagy nátriumtartalmú élelmiszereket ajánlott választani. Például:

  • kenyérfélék és egyéb pékáruk;
  • sajtok;
  • tésztaszószok;
  • pizzák;
  • félkész- és készételek;
  • fűszerkeverékek, a levesporok;
  • előrecsomagolt szendvicsek;
  • ketchupok, majonéz valamint egyéb szószok, öntetek;
  • reggelizőpelyhek stb. közül.

Bár a kenyér és a különféle reggelizőpelyhek viszonylag kevés sót tartalmaznak, ennek ellenére ezeket is számításba kell vennünk, amikor a napi sófogyasztásunkról van szó, mivel egyszerre sokat eszünk belőlük.

Étrendünk sótöbblete tehát elsősorban nem abból származik, hogy az asztalnál elénk kerülő ételeket automatikusan sózzuk. Természetesen ez is számít és már az is sokat segít, ha erről az automatikus mozdulatról leszokunk, de ennél többre van szükség.

Lássunk milyen lehetőségeink vannak még!

  • Az ételkészítéshez használjunk minél több friss alapanyagot, zöldséget, gyümölcsöt, válasszunk inkább friss vagy fagyasztott húsokat az előre fűszerezett, pácolt helyett!
  • Csökkentsük a receptekben megadott só mennyiségét az ételkészítés során, használjunk többféle zöldfűszert! A húsokat úgy is ízesíthetjük, hogy zöldségekkel tűzdeljük vagy gyümölcsökkel pároljuk.
  • Vásároljunk minél kevesebb kész öntetet és szószt, helyette használjunk inkább pár csepp citrom- vagy gyümölcslevet, friss vagy szárított fűszerekkel, olívaolajjal keverve!
  • Használható a boltokban vásárolható csökkentett nátriumtartalmú só is, amely változó arányban káliumot tartalmaz. Bár a kálium kedvező a szív- és érrendszer működése szempontjából, a csökkentett nátriumtartalmú só alkalmazása is csak mértékkel ajánlott.

A sós íz szeretete megszokás kérdése. Ezért nagy figyelmet kell arra fordítani, hogy gyermekeink ne szokják meg a túl sós ételeket. Ebben segíthet az is, hogy az új közétkeztetési szabályok szerint januártól már az iskolai menzán kínált ételek is az eddiginél kevesebb sót fognak tartalmazni.

(Fotó forrása: Pinterest by Fatemeh Bateni)

Szólj hozzá!

Hozzászólások (7)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

terranova56
terranova56 Sat, 2015-01-17 21:41

Valóban kevesebb sót kellene használnunk, minden ételbe kicsit kevesebbet tenni, vannak olyan fűszerek amik, pótolják a só ízét ezt lehetne erőltetni. Egyébként meg lehet szokni a kevesebb sót (ezt tapasztalatból tudom) , viszont a vérnyomásom nem csökkent. A tengeri sóról az a véleményem, pont olyan mint a másik, többször hoztam külföldről, az itt árultakat is próbáltam, szerintem tök egyformák, csak drágább és persze "egzotikus", jó mondani az asztalnál, hogy tengeri sót tettem bele. üdv: Ticcsi

witch
witch / witch Sun, 2015-01-18 16:57

Ja, itt nem nagy pukk, ha valakinek telik kulonleges sora, mert nem az alapanyagok dragak. Ha valaki tenyleg "razni akarja a rongyot", akkor etteremben eszik naponta tobbszor es steak-et steak-kel, amiert en nem igazan vagyok oda. Se az etteremert, se a verben tocsogo "sult" marhaszeletert.
udv:witch

terranova56
terranova56 Sun, 2015-01-18 18:46

Még nem ettem véres steak-et, és nem is fogok, viszont azt még nem hallottam: csodálatos ez a csontjánál véres sült, vagy rántott csirkecomb! Egyébként így vagyok a májjal, sajnos nem tudom rendesen megsütni, mert félek, hogy rózsaszínű, vagyis véres marad, ezért mindig túlsütöm, nem hiszek a nemsózásban, de mindíg reménykedem, egyszer rátalálok, ugyanis egyszer ettem már tökéletest, de akkor nem kérdeztem, most pedig már nem tudom megkérdezni hogy készült. üdv: Ticcsi

witch
witch / witch Sun, 2015-01-18 19:36

A veres csirkecombot itt sem szeretik, mert tudjak, hogy az szalmonellas.
A majat en nem sozom, eloszor szalonnat piritok, azon meg hagymat es utana rakom bele a majat. A hagyma nem hagyja kiszaradni es ezt mar hus piritasnal is tapasztaltam. Van aki tejbe aztatja a majat, hogy puha maradjon, ha esetleg picit tovabb van sutve.

witch
witch / witch Sat, 2015-01-17 14:29

Azt olvastam, hogy a csomagolason az egy adagra eso sotartalom 250 mg alatt kell legyen. Amiota ezt nezem, meglepoen sok dolgot vissza kell tegyek a polcra.
Azt viszont nem tudom, hogy a tengeri so egeszsegesebb-e, mert ellentetes allitasokat olvastam. Van aki azt mondja, hogy a so az so, mindegy mi a neve, de van aki szerint pl. a tengeri so jobb, mert nincs annyira feldolgozva, mint az asztali so. Raadasul "erosebb" az ize, igy valoszinu, hogy kevesebbet hasznalunk belole.

Szabó Alexandra dietetikus
Szabó Alexandra dietetikus Sat, 2015-01-17 19:28

Kedves Witch!
Köszönöm a hozzászólását. Valóban, a tengeri só és a konyhasó ugyanaz a só, azaz nátriumklorid. Különbség közöttük az előállításból adódhat, mivel a tengeri só lepárlással készül, igy a víz elpárolgása után egyéb ásványi anyagok is maradhatnak benne és ettől lehet különleges az íze vagy színes. Üdvözlettel: Alexandra