Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Így lehetsz jobb vendég a pincérek szerint

Három vendéglátóssal beszélgettem, akik elárulták, miben változtathatnának a vendégek, amikor betérnek egy étterembe.

Sokan szeretünk étterembe járni. Havonta legalább egyszer én is felfedezek egy-egy új helyet, vagy beülök az egyik kedvencembe. A vendéglőben a pincér az egyik legfontosabb ember (a szakács mellett), aki az ételünket, italunkat szervírozza, és tanácsot ad, ha kell, ezért egyáltalán nem mindegy, hogyan viselkedünk vele.

Három vendéglátóssal beszélgettem, akik elárulták, miben kellene változniuk a vendégeknek ahhoz, hogy mindenki számára kellemesebb legyen az együtt töltött idő...

Nem köszönünk

„Általában, ha bejön egy vendég az étterembe, akkor már le lehet róla olvasni, hogy milyen. Például a köszönés, vagyis annak hiánya alapján. Ez a dolog engem már az elején fel tud idegesíteni. Ha én előre köszönök és üdvözlöm, akkor elvárható lenne, hogy visszaköszön!” - magyarázza Misi, aki egy vidéki szállodában dolgozik. Hasonlóról beszélt Anna és Jani is, akik budapesti éttermekben felszolgálók:

„Nem köszön, mintha szellemek lennénk. Helyet foglal, és várja a csodát, hogy észrevegyük”

- mondja Anna. Jani szerint néhány vendég a „kérem” és a „köszönöm” szavakat sem ismeri.

Idegesítő, ismétlődő kérdések

A vendéglátósok abban egyetértettek, hogy ha a vendéget valami érdekli, vagy nem tud dönteni az étel, ital kapcsán, akkor tegyen fel kérdéseket. Vannak azonban olyan idegesítő kérdések, amiket nap mint nap többször is hallanak, és ezektől a falra tudnak mászni:

  • „Megoldható, hogy gyorsan kész legyen az étel? Sietünk!”
  • „Ennyi borravaló elég lesz?”
  • „Milyen minőségi borotok van, ami olcsó?”
  • „Merre van a mosdó?” (Amikor teljesen nyilvánvaló, hol található.)

Misi és Jani hozzáteszi, hogy a kérdések mellett az is zavaró, ha a vendégek csettintéssel jelzik feléjük, hogy akarnak valamit.

Fontosabb a Wifi-jelszó, mint az együtt töltött idő

„Ne azért jöjjenek étterembe, hogy utána egymáshoz nem szólva, csak a telefont nyomkodják” - hördül fel Anna, aki szerint egyre gyakoribb, hogy a párok elsőként a Wifi-jelszót kérik tőle, amikor az asztalnál helyet foglalnak.

A felszolgáló is ember, és vannak rossz napjai

Anna, Misi és Jani szerint is van miben változnia a vendégeknek, elsősorban abban, hogy emberként tekintenek rájuk:

„A vendégek sokszor hajlamosak a pincért nem emberszámba venni, mivel kiszolgálja őket és fizetnek érte. Ez sokakból elő tudja hozni a lekezelő stílust. Elfelejtik, hogy ez is egy munka, aminek ugyanakkora értéke van, mint bármelyik másik állásnak.”

- mondja Misi. Anna is tapasztalta már ezt a problémát: „Néhányan a felszolgáló szóból csak a szolgáló-t veszik figyelembe, és úgy beszélnek, jeleznek, mintha mi senkik lennénk hozzájuk képest.”

Hol a jatt?

Végezetül a három vendéglátóst a borravalóról is kérdeztem:

  • Anna: „Jogos, hogy nem ad valaki borravalót, ha elmondja, mi volt az oka. Persze nem utólag, hanem a probléma felmerülésekor... Vannak helyek, ahol a számla már tartalmazza a szervízdíjat. Én kedvelem, hogy ilyen rendszerrel bíró étteremben dolgozok, mert például a franciák, olaszok nem adnának jattot.” 
  • Misi: „Van, ahol a számlával együtt felszámolnak szervizdíjat is. Ilyenkor szerintem nem kötelező adni, de jól tud esni, ha egy plusz bankót otthagynak. Ez azért is fontos lehet, mert sok helyen viszont a pincér szinte csak a borravalóból él meg, mert így van kifizetve. Ahol meg lehet tartani a borravalót, ott az órabér alacsony, vagy csak egy minimális fixbér van. Összességében mindenki annyit ad, amennyit szeretne, de illik valamennyit adni.” 
  • Jani: „A jatt egy fontos és meghatározó tényező a vendéglátásban. A vendég is minősíti magát, ha vastag borravalót hagy maga után. De ha elégedetlen, természetesen megértjük, hogy nem ad.” 

Ezeket olvastad már?

 
 
 
 
 
Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!