Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Tényleg ennyi cukrot eszünk?

Csokiszelet, üdítők, ketchup és salátaöntet - mind-mind tele cukorral. Nézd meg, melyik mellett mekkora kockacukor-piramis áll!

Ámuldozás, fejcsóválás, "hűházás" a tipikus reakció azokra a képgyűjteményekre, amelyek kockacukor-piramisok formájában megmutatják, hogy egy-egy alapanyagban, élelmiszeripari termékben, ételben mennyi cukor van.

A Sugarstacks oldal számos termék cukortartalmát mutatja be cukorpiramisokkal illusztrálva - igaz, elsősorban amerikai termékeket, de érdemes átlapozni (a lap közepén ill. alján találhatóak a különböző kategóriák) az oldalaikat, hiszen akad köztük hazánkban is kapható vagy ahhoz hasonló termék.

Ez a képi információ szerintem alapvetően arra alkalmas, hogy elgondolkozzunk a cukor szerepén az étrendünkben. Ugyanakkor csalóka is, hiszen (ahogy sok minden más a táplálkozástudományban sem), azért a cukorkérdés sem ilyen fekete és fehér.

Hogyan értelmezhetjük helyesen ezt a típusú információt?

  1. Először is, szerintem abban semmi meglepő nincs, hogy egy csokoládészeletben, egy fagylaltban sok cukor van. Ezeket azért fogyasztjuk, mert cukrosak, édesek. Ezeknél a termékeknél én nem érzem úgy, hogy az élelmiszeripar áldozata lennék, ezért ezek inkább szenzációtípusú képek, bár persze azért hasznos szembesülni a cukor mennyiségével is.
  2. Ami miatt szerintem fontosak ezek a gyűjtemények, azok tipikusan pl. a mostanában nálunk is divatos amerikai kávézók nagy kávéi, a kekszek, a gyümölcslevek, az üdítők, a zsírszegény termékek, a fűszeres mártások, salátaöntetek - szóval összességében a félkész-, késztermékek. Tipikusan ezek azok az élelmiszerek, amelyeknél gyakran nem is gondolunk arra, hogy lehet bennük cukor, vagy hogy valójában mennyi cukor van bennük.
  3. A gyümölcsök, zöldségek cukortartalmával ilyen formában szerintem nem szükséges foglalkozni, hiszen azok természetes eredetű cukrok, az alapanyagok saját részei. Nyilván jó tudni, hogy az őszibarackban van cukor (gyümölcscukor, azaz fruktóz - többek között ezért is szeretjük, finom édes gyümölcs), de semmiképpen nem hasonlítanám össze egy csokoládészelet cukortartalmával, hiszen ez utóbbi kizárólag hozzáadott cukorból fakad. Míg a barack tartalmaz a természetes cukor mellett értékes élelmi rostokat, vitaminokat, ásványi anyagokat és sok vizet, ami miatt azért alapvetően a kalóriatartalma alacsony marad - , addig ezek egyike sem mondható el egy csokoládészeletről.

Olvastad már?

A Skinny Bitch diéta

Szólj hozzá!

Hozzászólások (4)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

witch
witch / witch Thu, 2015-07-16 15:25

Nagyon jo lenne, ha a gyari csomagolason lehetne ezt a cukorpiramist latni, mert akkor szerintem jobban odafigyelne mindenki, hogy mit eszik. Sajnos a valosag az, hogy inkabb egy-ket hangzatos jelzot tesznek inkabb ra, pl.: gluten mentes vagy zsirmentes. Ezeket viszont akkor tobb cukorral meg soval probaljak ellensulyozni, hogy "eheto" legyen.

Marsalik Ákos
Marsalik Ákos Thu, 2015-07-16 17:32

De minden terméken megtalálható az energiatáblázat a kalóriával, cukor és sótartalommal, zsírtartalommal...

Ancsocska
Ancsocska / Ancsocska Thu, 2015-07-16 21:31

amit mondjuk a nyugdíj felé közelítő (rokkantnyugdíjas) édesapám szemüveggel se tud elolvasni... meg az "összeragadt, lekopott, pont rányomtattuk a másikat" sztori is előfordul.. néhanéha..

witch
witch / witch Thu, 2015-07-16 20:06

Az igaz, de a cukorpiramissal megdobbentoen figyelemfelkelto, mert sok embernek erre lenne szuksege, hogy ne guruljon. Nem veletlen van a csomagolas elejen az a szoveg, amivel eladhato es a hatuljan, pedig a "lenyeg".