Itt a válasz, hogy miért kattan most mindenki a street foodra

A fine dining magas színvonalú hazai képviselői mellett a street food is új értelmet nyert. Mára már nemcsak a hamburgerezésről beszélhetünk, mégis toronymagasan vezet.

Budapest belvárosában továbbra is tombol a gasztroforradalom, újabbnál újabb éttermek nyílnak. Bár a kínálat főként street food ételekből áll, mégis az árak és alapanyagok tekintetében gyakran a hamburgerek és egyéb finomságok már a fine dining kategóriába sorolhatók, hiszen a séfek gondosan kidolgozott stratégia alapján állítják össze az egyes menüket. Miért kattannak rá a street foodra annyira az emberek, melyik az első számú kedvenc étel és miben más a magyar fogyasztó az amerikaihoz képest?

Többek között ezekre a kérdésekre adtak választ a Zing Burger és Tuning Burger alapítói.

Az utóbbi években berobbanó gasztroforradalom alaposan a feje tetejére állította a budapesti éttermek világát és újrarajzolta a főváros teljes gasztronómiai térképét.

A fine dining magas színvonalú képviselői mellett azonban a street food is új értelmet nyert, mára már nemcsak a hamburgerezésről beszélhetünk, hanem számtalan újító, forradalmi megoldásokkal és alapanyagokkal dolgozó vállalkozásról is.

„A tendencia az, hogy egyre közelebb kerül egymáshoz a street food és fine dining világa. Beszivárogtak a különböző gourmet technológiák a gyorsételek elkészítésének folyamataiba, illetve több új street food étterem tulajdonosa a fine dinning helyekről kerül ki" - kezdte Susánszky Ádám, a Zing Burger alapítója, aki elárulta azt is, hogy miben különbözik a magyar fogyasztó az amerikaitól. „A fő eltérés az étkezések helyszínében van: amíg Budapesten az összes étkezés kevesebb, mint 10%-a történik vendéglátóhelyeken, addig ez az USA-ban 30-40 esetleg 50% os arányt is eléri. Az elsőszámú kedvenc street food itthon még mindig a gyros, második helyen áll a hamburger, és utána jönnek az elmúlt két évben itthon is elterjedt pho levesek és a BBQ smokerben készült szendvicsek" - folytatta Ádám.

A szakember azt is elmondta, hogy miért imádják annyira az emberek a street food ételeket. „A népszerűséget szerintünk két fontos tényező befolyásolja; az egyik, hogy a street food, ha jól csinálják és a megfelelő, minőségi alapanyagokat használják hozzá, okozhat olyan kulináris élményt, mint egy fine dinning fogás. A másik, hogy egy olyan szokáshoz kapcsolódó élményt ad, amit a modern életformát választó 16-40 éves közeg egyre sűrűbben él át. Méghozzá a "városi étkezés" vagy "city food" élményét, amit egyedül, haverral, barátnővel, ebédszünetben vagy munkából hazafelé egyre többen engedhetnek meg maguknak." – mondta el Susánszky, hozzátéve, hogy a vidék felé is nyitnak: terveik között szerepel, hogy 2-3 éven belül egy átfogó, vidéki street food hálózatot hozzanak létre, ami a főbb városokban is új versenyhelyzetet eredményezhet.

A Tuning Burger & Bar vezetője, Erdélyi Róbert inkább a turistákra és a fővárosi lakosokra fókuszál. „Ma már a vendégeink 70%-a külföldi, ami többek között azért előnyös, mert a magasabb árképzésnek köszönhetően megfelelően képzett, jól megfizetett munkatársakkal tudunk együtt dolgozni és prémium színvonalú alapanyagokból tudjuk elkészíteni ételeinket. Úgy gondolom, mindkettő a sikeres vendéglátás alapköve" - kezdte Róbert, aki azt is elárulta, hogy miben látja a street food sikerét Magyarországon. „Míg más országokban a hamburger nem több, mint egy kézben is fogyasztható egyszerű alapanyagokból készült gyorsétel, addig mi ezt az élményt gourmet szintre fejlesztettük.

Sok helyen most már késsel, villával eszik a hamburgert és olyan hozzávalókból készítik, amelyeket a külföldi, nívós éttermek séfjei is bátran használnának.

A minőségi nyersanyagok és a kreativitás elindított egy olyan folyamatot, ami miatt elmosódtak a tradicionális étkezés határai, és ma már nem degradáló egy üzletembernek hamburgert vagy egyéb gyorsételt rendelni. Ma street foodolni, fesztiválra járni trendi, a megváltozott fogyasztási szokások tették naggyá ezt a műfajt" - mondta el Róbert. Tapasztalatai szerint az európai fogyasztók igényesebbek az amerikaiaknál, ugyanis nekünk a minőség jobban számít, mint a mennyiség, és nem csupán az a cél, hogy az ember jóllakjon.

És ezt olvastad már az ízHUSZÁR magazinon?

Az IKEA mától nagyon számít a véleményedre - Itt van, hogyan reagálhatsz

További street food történeteket és érdekességeket tudhatsz meg az LifeTvStreet Food Sztoricímű műsorából.

Címlapról ajánljuk

További cikkek

Így gondozzuk helyesen az aloe verát

Az aloe vera egy igen sokoldalú növény, amit mind a gyógyászatban, mind a szépségápolásban már hosszú évszázadok óta használnak. De hogyan tarthatjuk életben a négy fal között, hogy mi is élvezhessük az előnyeit anélkül, hogy boltba vagy drogériába kellene rohannunk a belőle készült termékekekért?