Veganista étrend – le a fogyókúrával!

Ha azt ígérném nektek, hogy van egy olyan étrend (nem fogyókúra!), ami mellett nem kell kalóriát számlálgatni, nem kell önsanyargatni, hanem istenieket lehet enni és közben szinte észrevétlenül fogyni, hinnétek-e nekem? Nem valószínű, pedig igenis létezik.

Jó pár évvel ezelőtt a vegánokat – azokat, akik semmiféle állati eredetű táplálékot, tehát tejet és tojást sem esznek – még afféle gyomorbajos, sápatag, zellermajszoló nyusziknak képzeltem. Amikor közel két éve, egy dokumentumfilm hatására, a kamasz fiam kezdeményezésére felhagytunk a hús- és halevéssel, el nem tudtam volna képzelni, hogy egy napon képes leszek a tejtermékekről és a tojásról is lemondani. Sőt, nemhogy képes leszek, de egyenesen élvezem, miközben finomabbnál finomabb, tisztán növényi ételeket eszem.

Hogy is van ez?

  • Zárjunk ki az étrendünkből minden állati eredetű élelmiszert. A növényi olajokat, zsírokat is csak nagyon visszafogottan használjuk, inkább pároljunk, mint süssünk, olajos salátaöntetek helyett lehetőleg használjunk különféle fűszeres eceteket, lime- és citromlevet.
{ RKÉP =69206, 5 }{ RKÉP = 69205, 5 }
{ RKÉP =69328, 5 }{ RKÉP = 69473, 5 }
{ RKÉP = 69471, 5 }{ RKÉP = 69209, 5 }

Finomított cukor helyett használjunk alacsony glikémiás indexű, természetes édesítőket, pl. juhar-, agave- vagy rizsszirupot, steviát, nyírfacukrot.

Gabonafélékből a teljes kiőrlésűeket részesítsük előnyben! Használjuk gyakran a kölest, hajdinát, árpát, kukoricadarát és -lisztet, de kipróbálhatjuk a nemzetközi konyha alapanyagait, a kuszkuszt, bulgurt, quinoát, amarántot, stb.

Táplálkozzunk színesen! A különféle színű növények mind más és más ásványi anyagban gazdagok, így biztosíthatjuk, hogy mindent megkapjon a szervezetünk.

Együnk sok rostban gazdag ételt! Ez növeli a teltségérzetet, és javítja az emésztést. Reggeli barátunk a zabpehely, ebédre és vacsorához hetente többször együnk valamilyen hüvelyesből készült fogást.

További szempontok:

További súlycsökkentő tippek itt>>

További vega receptjeink itt>>

A cikk sorozat második része:Veganista étrend – főzzük meg együtt!

Fontos!

Az elhatározást az elismert táplálkozáskutató orvos, dr. Neal Barnard egy – sajnos csak angolul fellelhető – rendkívül szórakoztató és informatív előadása érlelte meg bennem. Mára elegem lett mindenféle csodafogyókúrákból, olyan étrendet kerestem, amely mellett nem kell kalóriákat számolnom, ahol nincs bűntudatom, amivel tudom, hogy jót teszek magamnak, a családomnak és a környezetnek is. Egy csomó tudományos cikket, kutatást elolvastam arról, hogy a kiegyensúlyozott vegán táplálkozás – a közhiedelemmel ellentétben – nemcsak hogy képes minden szükséges tápanyaggal ellátni a szervezetet, de számos betegség – rák, szív- és érrendszeri megbetegedés, 2-es cukorbetegség – megelőzésében sokkal előnyösebb a húsfogyasztásnál, és környezetvédelmi szempontból is kíméletesebb.Így aztán idén január elején elkezdtem egy 21 napos programot, hogy megismerkedjek az alacsony zsírtartalmú, vegán étrenddel, amelynek 2 alapszabálya van.

Hozzászólások

Törölt felhasználó

Nagyon örülök, hogy ilyen cikk is született. Szerintem napjainkban is sokat kell(ene) beszélni a témáról. Ha javasolhatom, a fehérje-komplettálás témáját, meg egy-két vegasággal kapcsolatos tévhitet is fel lehetne dolgozni.

Törölt felhasználó

Köszi a tippeket, igyekszem kitérni ezekre a témákra is.

Adrien

Szia! Sok évvel ezel?tt részt vettem egy vegán f?z?tanfolyamon. Sok újat tanultam. voltak igazán finom ételek, amiket azóta is beiktatok a menübe.

Törölt felhasználó

Szia! Szeretném megkérdezni, hogy a 21 naposnak a szabályai csak azok, amiket ide leírtál? / sok rost, zöldség, gyümi, minimális olaj, vagy vaj/ Próbáltam megnézni a programot a linkre kattintva, de nem sikerült:( Segítségedet el?re is köszönöm!!!

Törölt felhasználó

Szia! Igyekeztem leírni az összes tudnivalót. Nem lehet az étrendünkben semmi állati eredet?, tehát vaj sem. De a növényi olajokat is csak módjával használjuk, a legtöbb 4 f?re szóló receptben 1-2 teáskanál vagy 1 ev?kanál olaj szerepel. A következ? részekben ezek közül jó párat bemutatok majd. A négy élelmiszercsoportból (hüvelyesek, gabonafélék, zöldség és gyümölcs) lehet?leg mindegyik minden nap szerepeljen az étrendben. Soha ne hagyjunk ki étkezést, mert a cukorháztartást felborítja, és olyankor tör ránk az éhség, az édességvágy. Különösen igaz ez a reggelire. Ha reggel nem viszünk be elég rostot, nagyon hamar újra megéhezünk. Az egyik legjobb, legtáplálóbb és legolcsóbb reggeli a zabpehely, vízzel, pici fahéjjal megf?zve, aszalt vagy friss gyümölccsel. Mindenféle szempontból veri a méregdrága, agyoncukrozott gabonapelyheket. Fontos, hogy nem szabad egy napra sem beiktatni húst, tojást vagy tejterméket, mert azok feldolgozásakor más folyamatok játszódnak le a szervezetben. Ha még bármi kérdésed felmerülne, írj bátran!

Törölt felhasználó

Szia! Bocsánat a kés?i válaszért! El?ször is nagyon köszönöm, hogy segítettél. Még annyi kérdésem lenne, hogy akkor tejet és tejterméket sem lehet egyáltalán fogyasztani? Lehet e ezeket vmivel helyettesíteni? tej=rizstej pl, tejfölre nem nagyon van öteletem. Mégegyszer köszönöm!

Törölt felhasználó

Szia! Tejtermék nem, de növényi alapú tej (szója-, rizs-, mandulatej, zabital, stb.) mind fogyasztható. Lehet már kapni különféle tejszínpótlókat is, amiket f?zéshez tudsz használni. Próbáld ki ?ket!

Törölt felhasználó

Kedves Cherry Pie! Elmondhatatlanul hálás vagyok, hogy ezeket közzéteszed. Óriási segítség. Nagyon köszönöm. Üdvözlettel, Gerg?

Törölt felhasználó

Köszönöm szépen!

Törölt felhasználó

Még ha tudnék is élni hús és hal nélkül (de nem tudok, mert imádom), a szénhidrátcsökkentett étrendem mellé ez azt jelentené: _nem_ehetsz_semmit_ -legalábbis semmit, ami jó. A zöldségekben és f?leg a gyümölcsökben jócskán van szénhidrát, a husiban/halban szinte nulla. Arról nem is beszélve, hogy nekem speciel mindenev? fogazatom van, mert emberszabásúnak születtem, szóval nem árt, ha eszem, amit a természet diktál:) De akik átállnak, azoknak sok sikert és kitartást!

Törölt felhasználó

Bár az oldal receptekr?l szól, nem konkrétan a vegánságról, azért ha már így felhozta a mindenev? fogazatot és a természetet, akkor kíváncsian megnézném, ahogy Ön a maga természetes módján segédeszközök nélkül halászik, vadászik, majd a maga természetességében saját fogaival, körmeivel tépi szét áldozatait, és eszi meg azokat sz?röstül-b?röstül... :) Még a tojást talán el tudnám képzelni, az relatíve könny? préda, na de a tej, tejtermékek miért volnának természetesek? A tehéntej a bocinak természetes, a nagy állatok (szarvasmarha, disznó) maximum nagytest? ragadozóknak. A háziasított tyúk meg háziasított, de ha a természetben madárra kellene vadásznunk fegyverek nélkül...? :)

Törölt felhasználó

Ebben Önnek teljes mértékben igaza van, magam sem fogalmazhattam volna meg szebb kommentet. Valóban, nem hiszem, hogy elég ügyes, illetve fürge vagyok állatok elejtéséhez és eszközök használata (no és a t?z!) nélkül tényleg nem menne a dolog. Azt egy szóval sem mondtam, hogy vissza szeretnék térni a természetbe és megfosztom magam a modern világ adta lehet?ségekt?l, de épp e lehet?ségeknek köszönhet? gasztronómiai csodáktól sem szeretnék elhatárolódni. A tej ellenben egy igen érdekes kérdés, remek felvetés az Ön részér?l, mert feln?tt egyedeknél tényleg nem jellemz?. Mindenesetre ritkán olvasok a köteked? hozzászólásaimra ilyen érdembeli választ, megnyugtat, hogy van, aki nem a szokásos "a vegaság azér' men?, mer' nem esszük meg a kis?zikét, meg a cuki malacot" érvekkel reagál.

Címlapról ajánljuk

További cikkek