A testsúlymérés szabályai

Idegesítő mérleg, kidobom a kukába, hiszen tegnap még 1 kilóval kevesebbet mutatott. Semmi nem történik, pedig én már lassan éhenhalok!

Testsúlycsökkentés idején gyakran érezzük úgy, hogy a mérleg az ellenségünk. Holott inkább a barátunk kellene, hogy legyen, csak tanuljunk meg bánni vele!

Íme a testsúlymérés 5+1 alapszabálya fogyókúra idején:

1. Mérjük rendszeresen a testsúlyunkat! - Ez azonban ne jelentse azt, hogy mindennap vagy akár naponta többször is mérjük. A pillanatnyi súlyunk nagyon sok mindentől függ: pl. mit és mennyit ettünk-ittunk méredzkedés előtt, voltunk-e WC-n, reggel van vagy este stb. A rendszeres testsúlymérés jelentse azt, hogy hetente egyszer, mindig a hét ugyanazon a napján, reggel, ébredés után mérjük a súlyunkat. Így látjuk majd a trendet és nem stresszeljük magunkat feleslegesen. Ne váljunk mérleg-függőkké!

2. Használjuk ugyanazt a mérleget! - Nyilvánvaló, hogy eltérés lehet mérleg és mérleg között. Ha egyszer otthon, egyszer a barátunknál, egyszer az edzőteremben mérjük a súlyunkat, ne lepődjünk meg, ha ellentmondásos értékeket kapunk. Szerezzünk be lehetőleg egy tizedesjegyig mérő digitális mérleget, hiszen így látjuk majd a pontos súlycsökkenést.

3. Pucéran méredzkedjünk! - ez is nyilvánvaló, hogy ha egyik nap pizsamában, másik nap kiskosztümben méredzkedünk, akkor nem fogunk értékelhető adatokat kapni. Ezért is jó az otthoni mérleg, reggel, ébredés után mérjük magunkat, ruha nélkül.

4. A hetente egyszer mért súlyt jegyezzük fel egy táblázatba. Akkor is, ha épp nem csökkent a súlyunk az adott héten. Ezt ne szégyenként vagy kudarcként éljük meg, hanem illesszük be a trendbe és gondoljunk utána, hogy mi lehet az oka. Ha megtaláltuk az okot és esetleg a "mi hibánk", akkor törekedjünk arra, hogy ne forduljon még egyszer elő.Nőknél tudni kell, hogy a menstruációs ciklus is hatással van a súly ingadozására - akár peteéréskor, akár a pre-menstruációs időszakban nőhet a testsúly.

5. Tűzzünk ki reális részcélokat! - Amikor elindulunk a fogyás útján, fontos, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé. Gondoljuk át, hogy hány kg-tól szeretnénk megszabadulni - és adjunk magunknak erre időt. Nem napokat, még csak nem is heteket, inkább hónapokat. A tartós, fenntartható testsúlycsökkenést nem lehet koplalási kampányokkal elérni. Ha például 10 kg-t szeretnénk fogyni, tűzzük ki, hogy 6-8 hét múlva 5 kg-val leszünk kevesebbek. Ha előbb sikerül - szuper! Ha eddigre sikerül - szuper! Ha elértük ezt a részcélt, jöhet a következő!

+1. Elcsépeltnek hangzik - de életmódváltás nélkül nem megy. A legegyszerűbben ezt úgy lehet szerintem megérteni, hogy belenézünk a tükörbe és a szemünkbe mondjuk: "Ahogy eddig éltünk ez vezetett a túlsúlyhoz. Ebből elég."Ez alapból ennyire egyszerű, ezt tudatosítani kell. Nagyon nagy része fejben dől el.

A fenntartható fogyáshoz az ideális testsúlycsökkenés tempója a heti -0,5-1kg. Ez sincs persze kőbe vésve, ez lehet néha ennél kisebb vagy nagyobb mértékű is. Gondoljunk bele, hogy az évek, évtizedek alatt felhalmozódott súlyfeleslegtől nem fogunk tudni napok, hetek alatt megválni. Legyünk türelmesek magunkkal szemben, ne a strandszezonra koncentráljunk. Ismerjük fel, hogy a túlsúly nem esztétikai, hanem egészségügyi probléma. A felesleges kilók krónikus betegségekhez vezetnek, amelyek előrehaladott állapotban már pusztán életmódváltással nem lesznek kezelhetők. Előzzük meg ezt az állapotot, szeressük magunkat ennyire!

Ha úgy érezzük egyedül vagyunk az úton és tanácsra van szükségünk - a személyre szabott megoldásokhoz forduljunk személyesen szakemberhez: szakképzett dietetikushoz, edzőhöz.

Hozzászólások

Törölt felhasználó

Igen! Itt minden igaz amit leírnak! De ez nem olyan egyszer?. Én is elhatároztam, hogy le fogok fogyni. 3 héttel ezelött vettem egy fitness bérletet, és heti 4-5 alkalommal eljárok, jó mert 22:30 ig nyitva van tehát nincs kifogás, "hogy nincs id?m". Igaz még nem vitt rá a lélek hogy diétázzam de odafigyelek,hogy nem zabálom az édességet 6 után nem eszek, és már azt elértem ,hogy nem ciki hogy 40 kg túlsúllyal izzadok a konditerembe. Leszek én még csinos, mondom mindig a futópadon. Közel a 40. Szülinapomhoz felfogtam, ez nem jó így tenni kell valamit mert szertnék fitt lenni a párom mellett. Egy biztos sokkal jobban érzem magam a sok bozgástól, a munkahelyemen is jobban érzem magam ,jobban bírom a munkát is.többet mosolygok, vidámabb vagyok. Eddíg csak azt hittem amikor az ismert fitnessedz?k ezeket elmondták akkor azt gondoltam 'haha ez csak reklámfogás 'hogy vegyük a kazettáikat. De nem, ez tényleg így van a mozgással felszabadulnak a boldogság hormonok! Remélem , hogy a 40. Szülinapomon megírhatom a sikeremet! Mozgásra fel mindenkinek! Aniko

BodonJudit

Kedves Anikó! Gratulálok az elhatározáshoz, csak így tovább! Én drukkolok!:)

Gabys

Kedves Judit, nem szoktam ilyen tipusú cikkeket elolvasni, mert nem vagyok túlsúlyos. Ha néha mégis belekukkantok ilyen cikkekbe a tapasztalatom szerint épp az aktuális divatos vagy "celebek" által reklámozott fogyókúrára, étrendre szoktak "tanácsokat" osztogatni, ami bevallom végtelenül irritál. Már több írásodat elolvasgattam, így kíváncsivá tett, Te milyen tanácsot adsz. Kellemes csalódást okoztál:) Korrekt, okos, bíztató amit leírtál annak aki valóban fogyni akar. Egy icike-picike észrevételt azért engedj meg nekem:) A fogyás elhatározása (természtesen egészséges ember esetében, gondolok itt pl. hormonzavarra) nem nagy részben, hanem teljes egészében a fejben d?l el. A többi már csak akarat kérdése. Tényleg nagyon jó a cikk, remélem sokan elolvassák. Üdvözlettel: Gabi

BodonJudit

Kedves Gabys! Köszönöm az elismer? szavakat.:) Igen, kifejezett célom, hogy olyan ismereteket adjak át (szerz? kollégáimmal együtt), amelyek hitelesek és közérthet?ek. Örülök, ha jó úton haladunk. :) Fejben d?l el kérdés - inkább valahogy úgy érzem, olyan mint a matek. A tudatosság ("fejben d?l el") és a megfelel? gyakorlati módszerek (étrend és mozgás) külön-külön is szükséges, de nem elégséges feltételei a sikeres, tartós súlycsökkenésnek - azaz mindhárom kell hozzá. Az én tapasztalataim, mint szakember egyértelm?en azt jelzik, hogy bármilyen meglep? is - a fejben döntés a legnehezebb lépés. Abban igazad van, hogy ha ez megvan, akkor az jelenti a legtöbbet - és ha ez nincs meg, akkor nem fog történni semmi. További jó olvasgatást! :)

Gabys

Kedves Anikó! Engedd meg, hogy egy picit én is biztassalak:) Valaha régen az els? gyermekem után felrántottam magamra + 20 kg-t. Nem mérlegeltem hetente. Szülés el?tt hordott farmerem volt a "mérlegem":) Én is neki láttam tornázni ( a gyerek miatt otthon) és normálisan ettem, csak a mennyiséget csökkentettem. Reggelizni sose reggeliztem, ez nem okozott gondot. Viszont én este a kinzó éhség ellen 1-2 szem alma, vagy fürt szöl? vagy 2-3 szem sima háztartási keksz. Nálam ez vált be, lefogytam:) Mozgás: majd' 50 éves voltam, amikor úgy döntöttem, elballagok aerobikozni. Persze, bennem is ott volt a félsz, biztos tök ciki lesz, de vettem 1 nagy leveg?t. És senki nem nevetett ki, persze néhányan megnéztek. Kés?bb összehaverkodtam néhány fiatal lánnyal.Akkor már meg mertem emliteni, hogy megnéztek. Mondták, persze: azért, mert új voltam, más oka nem volt. Hogy boldogsághormon e vagy sem....azt tudom, jó volt zenére mozogni, kiszabadulni egy kicsit az itthoni dolgokból, én azt mondtam kikapcsolódok egy kicsit:) És tényleg mosolygósabb, nyugodtabb, türelmesebb az ember. Hajrá Anikó, sok sikert! Gabi

Törölt felhasználó

Köszönöm kedves Judit! Most hogy ítál, így biztosan beszámolok az eredményeimr?l! Tudod egy - két kedves szó er?t ad és most majd mégjobban oda fogok figyelni, csakhogy " ne csalódj" bennem. Köszönöm a hozzászólást! :) Aniko

BodonJudit

:) Hajrá!

Törölt felhasználó

Kedves Gabys! Köszi a bíztatást. Nem reméltem hogy a hozzászólásomhoz lesznek válaszok , de tök jó! :)) aniko

Címlapról ajánljuk

További cikkek