Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Tényleg jobb a teljes kiőrlésű?

Sokan hiszik, hogy a teljes kiőrlésű kenyér azért jobb, mint fehér társa, mert kevesebb kalóriát tartalmaz. Igaz ez vajon? Most kiderül!

Gyakran felmerülő tévhit, hogy a teljes kiőrlésű kenyerek azért ajánlottak egy fogyókúrában, mert a finomított lisztet tartalmazó testvéreiknél alacsonyabb energia- és/vagy szénhidráttartalmúak. Ha akad is némi minimális különbség e két értékben, energia- és szénhidráttartalom tekintetében a fehér kenyér gyakorlatilag – sajnos – azonosnak tekinthető a teljes kiőrlésű változatokkal. Mivel a sikeres, fenntartható testsúlycsökkentés egyik alappillére a megfelelő napi energiabevitel – e tekintetben tehát mind a fehér, mind a teljes kiőrlésű kenyereket elsősorban mennyiségükben kell korlátozni a napi étrendben – , ez azonban korántsem jelenti azt, hogy teljes mértékben elhagyandóak.

Akárcsak a normál kiegyensúlyozott étrendben, a testsúlycsökkentő étrendben is kell, hogy szerepeljenek szénhidrátok. Ahogy azt már korábban megmutattam, fogyasztásukkal kapcsolatban a lényeg, hogy az egyszerű szénhidrátok (pl. cukor, édes sütik, hozzáadott cukorral készült termékek) helyett válasszuk az összetett szénhidrátokat: a zöldségféléket, a hüvelyeseket és a teljes kiőrlésű gabona felhasználásával készült termékeket (pl. tészta-, kenyérfélék, különféle formájú és méretű kifli- és zsemlefélék).

     

Ha viszont kalória szempontjából mindegy, hogy melyik fajta kenyeret választjuk, miért előnyösebb mégis a teljes kiőrlésű?

A Magyar Élelmiszerkönyv szerint a teljes kiőrlésű lisztek tartalmazzák a gabonaszem összes alkotórészét (a korpát és a csírát is), kivéve a külső, szennyezett, vékony héjréteget. Gyakorlatilag ebből a tényből fakad a teljes kiőrlésű termékeknek a finomított termékekkel szemben jelentkező minden jó tulajdonsága: magasabb élelmi rost-, vitamin-, fehérje- és ásványianyag-tartalom. Igaz, hogy a gabonacsíra miatt a teljes kiőrlésű termékek zsírtartalma egy leheletnyit magasabb, de a csírarészben található zsírok bővelkednek az élettanilag kedvező hatású, egyszeresen- és többszörösen telítetlen zsírsavakban.

Ha magunk készítjük otthon a kenyeret, a kiflit, a zsemlét, a pizzát vagy akár a kalácsot, kekszet, süteményt, bátran próbálkozzunk teljes kiőrlésű lisztfajtákkal, Graham-liszttel. Kísérletezzük ki a magunk, családunk ízlésének leginkább megfelelő arányt a tésztakészítéshez!

A bolti termékeknél legyünk óvatosak, csak azért, mert valami barna színű, még nem jelenti azt, hogy teljes kiőrlésű lisztből készült! Ha tehetjük, olvassuk el a címkét, kérdezzünk rá az eladónál, keressük a megbízható kereskedőket és termékeket.

Szólj hozzá!

Hozzászólások (3)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Judith75
Judith75 Fri, 2014-08-22 15:22

Közel 4 éve csak teljes kiőrlésű búzalisztet és Graham lisztet használok.Mivel édesszájú vagyok az elején kicsit féltem milyen lesz ezekből a lisztekből a süti.De néhány hét alatt kikisérleteztem és szinte mindent lehet belőlük készíteni:piskótát,pitét,pizzát,pogácsát,palacsintát,fánkot...Mindenkinek csak ajánlani tudom aki szeretne egészségesebben élni!

Evareka11
Évaréka / Evareka11 Sun, 2014-08-17 18:28

Én is úgy érzékeltem, hogy laktatóbb a teljes kiőrlésű tészta, pékárú, sütemény, stb...

witch
witch / witch Sat, 2014-08-16 14:25

Azt tudtam, hogy a rosttartalma miatt jobb es ugy tapasztaltam, laktatosabb is. Szoval kevesebb kaloriat eszunk, de nem azert mert alacsonyabb a tartalma, hanem ritkabban ehezunk meg.