Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

A reggeliből ne csináljunk viccet!

Van, aki szerint a reggelizés jelentősége egy vicc, és semmi értelme az egésznek. Én nem így gondolom, most elmondom, hogy miért.

Egy népszerű portálon jelent meg a minap a reggelizés és az egészség, a fogyókúra kapcsolatáról egy cikk, amire egy nap alatt három ismerősöm is felhívta a figyelmet, kérdezvén, hogy én mit gondolok a témáról.

Nos, az alábbiakat gondolom (piros színnel a másik cikk állításait emelem ki, alattuk az én gondolataim a témában):

1. állítás: az élelmiszeripar sugallatára folyik mindenhonnan, hogy reggelizni jó, mert tipikusan a reggeli étkezésekre lehet eladni jó sok előrecsomagolt terméket.

  • Szerintem ez nem igaz, szerintem a tízóraira és az uzsonnára lehet eladni a legtöbb előrecsomagolt kész-, félkész terméket – egyébként ez nagyon sajnálatos, sok energiát fektetek én is és kollégáim is abba, hogy a kisétkezéseket is magunk dobjuk inkább össze.
  • A másik megoldás is teljesen hétköznapi: reggelizzünk nem előrecsomagolt terméket, készítsük el magunk friss alapanyagokból reggelinket. Ilyen egyszerű ez. Senki nem mondja, hogy a reggelit készen kell megvenni a boltban.

2. állítás: reggelivel kapcsolatos (cáfolandó) mítosz, hogy a szakemberek ajánlása szerint, reggelire gyorsan felszívódó szénhidrátokat kell fogyasztani

  • Amelyik szakember valóban ezt javasolja (én ilyet mondjuk nem ismerek), arra nem kell odafigyelni. Mi, itt a Nosalty-nál nem tesszük ezt, több cikket is írtunk már arról, hogy reggelire lassan felszívódó szénhidrátokat (és teljes értékű fehérjéket és élettanilag kedvező hatású zsírokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, élelmi rostot stb.) kell fogyasztani, egyrészt a hosszabb ideig tartó telítettségérzet miatt, másrészt a szervezet reggeli alacsonyabb inzulinérzékenysége miatt. Ja, és napindítónak is jó szerintem.
  • Szóval szakemberekként nem, nem javasoljuk, hogy a reggeli csak 3 dl narancsléből álljon. Sőt, azt sem, hogy csak csokis-cukros reggelizőpehelyből és tejből. Vagy csokis-mogyorókrémes kalácsból, esetleg juharszirupos amerikai palacsintából vagy csokidarabkás kekszből.

3. állítás: nem igaz, hogy érdemes többször kevesebbet enni

  • A másik cikk által hivatkozott egyik kutatásban 8 (kis minta) egészséges (!) ember 2x2 hétig (rövid ideig) vett részt, amelynek során alacsony kalóriatartalmú étrendet fogyasztottak – két hétig napi ötszöri, két hétig napi egyszeri étkezéssel. A kutatás eredményei szerint az energiaegyensúlyt nem befolyásolta az étkezések gyakorisága. Szerintem 8 egészséges ember 4 hét alatt elért eredményei nem feltétlenül használhatóak hosszú ideje túlsúllyal élő, adott esetben már romlott anyagcseréjű, krónikus betegségekkel küzdő (neadjisten például meghatározott időszakonként magának inzulint/egyéb gyógyszert adagoló) személyek étrendi alapelveinek megalapozására.
  • A másik hivatkozott kutatásban 16 extrém túlsúlyos személy (BMI > 37 kg/m2) fogyasztott 8 héten keresztül extrém-extrém alacsony, ~700 kcal/nap energiatartalmú étrendet, napi 6x-i ill. napi 3x-i étkezésre elosztva. Itt csak utalnék arra, hogy a sikeres, tartós testsúlycsökkentés alapja a fenntarthatóság – napi 700 kcal-on élni hosszútávon nem lehet, sőt rövid távon is csak szoros orvosi (!) felügyelet mellett. (Ráadásul 700 kcal-t elosztani napi 3 fő-, és 3 kisétkezésre már önmagában nagy kihívás.) Ilyen alacsony energiatartalmú, 2 hónapon keresztül fenntartott étrend mellett lehet, hogy valóban nem számít, hogy háromszor vagy hatszor étkeztek a kutatás alanyai, a hétköznapi gyakorlatban azonban egy extrém túlsúlyos személy testsúlycsökkentő programja nem 8 hétig tart és nem 700 kcal-t tartalmaz/nap.
  • (A harmadik, lényegesen nagyobb elemszámú (n = 2 184), szintén a másik cikkben hivatkozott kutatás eredményei szerint a reggelit hosszú távon kihagyó gyerekek fiatal felnőttkorukra a szív- és érrendszeri megbetegedések rizikófaktorainak terén rosszabbul állnak rendszeresen reggeliző társaiknál.)
  • Én a fentiekből következtetve nem látom indokoltnak a reggeli elhagyását.

Olvastad már?

Fogyni szeretnél? Egyél gyakrabban!

4. állítás: a gyakoribb étkezések ill. a reggelizés nem biztosítják a fogyást

  • Ez teljesen igaz. Pusztán attól, hogy gyakrabban eszünk vagy attól, hogy reggelizünk, még nem biztos, hogy fogyni fogunk, hiszen ez még annyi más tényezőtől függ. Erről kolléganőm korábbi írását itt olvashatjátok.

Olvastad már?

A sikeres fogyás 10 pontja

  • Az is biztos viszont, hogy túlsúlyos pácienseim nagy része nem reggelizik, ám ettől még nem fogynak, és az is biztos, hogy a napi étkezési ritmus rendezése az első lépés a kiegyensúlyozott testsúlycsökkentésben. Hogy ez éppen 4 vagy 6 étkezést jelent egy nap, az függ a páciens jelenlegi állapotától, életmódjától, fizikai aktivitásától, betegségeitől – rengeteg mindentől. Erre találták ki a személyre szabott étrendet és a személyre szabott mozgási tervet.

5. állítás: a kihagyott reggeli nincs hatással az iskolai teljesítőképességre

  • Ezt az állítást eredetileg kihagytam volna, mert a kognitív teljesítés mérése nem kompetenciám, de azért rákattintottam a cikk által hivatkozott kutatásra. És aztán úgy éreztem, nem hagyhatom ki. A hivatkozott kutatás szerint a 2 napig (!!!!) tartó alacsony energiabevitel (egész napra vonatkozóan, nem csak a reggelire) nincs hatással a kognitív funkciókra. 2 nap! Azok a gyerekek, akik nem reggeliznek, mert a szüleik így tartják helyénvalónak vagy esetleg nincs mit enniük, azok általában nem két napig nem reggeliznek. Ehhez nem is tudok mást hozzáfűzni.

6. állítás: Ha éhes vagy, egyél, ha nem vagy éhes, ne egyél!

  • Bár ilyen egyszerű lenne! Biztos vagyok benne, hogy a túlsúlyos emberek nagy része akkor eszik, ha éhes – de mi van akkor, ha valaki mindig éhes?
  • És sajnos az is biztos, hogy sokan küzdenek krónikus étvágytalansággal (akár pl. hosszú ideig fennálló stresszhelyzet miatt) és adott esetben sohasem éhesek. Akkor ők sose egyenek?

Szóval ha rám hallgattok, bizony reggeliztek. Akkor is, ha fogyni szeretnétek, akkor is, ha csak jót szeretnétek tenni a szervezetetekkel.

Szólj hozzá!

Hozzászólások (6)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

marcipann
marcipann / marcipann Thu, 2015-04-02 14:06

Amikor én gyerek voltam (tudom akik így kezdik, már inkább az idősebb korosztályhoz számítanak,de ötvenkét évem ellenére nem érzem magam öregnek) mindig együtt reggelizett a család, sőt tízórait csomagoltak otthon, ami házilag készült. Ma szomorúan látom, hogy a szülők egy része a pékségben veszi meg a gyereknek (és talán magának is) a reggelit és a tízórait. Nem igaz, hogy ma kevés az idő reggel, mert hát a nap 50 évvel ezelőtt is 24 órából állt, szüleim is dolgozni jártak reggelre, sőt még szombaton is dolgoztak én pedig iskolába jártam. Sokkal inkább tartom oknak az elcsúszott életmódot, este későig bámulja mindenki a tv-t monitort és reggel későn kelnek. Némi szervezéssel (esti terítés és előkészület a reggelihez) igen is lehetővé teszi, hogy asztalnál ülve rendesen reggelizzen a család, feltéve, ha időben felkel mindenki. A reggeli tartalma pedig... hát nekem a mai napig fáj a gyomrom, ha reggelre valami édességet eszem, még a gyümölcsöt sem bírom magában reggelire. Igenis szükség van normális, tartalmas reggelire. Nem kell feltétlenül avokádókrémet enni, de vajaskenyér felvágottal paprikával, paradicsommal, vagy retekkel, egy kis rántotta (nem a zsírban tocsogós fajta), vagy más hagyományos gyorsan elkészíthető reggeli, teával, vagy a gyerekeknek kakaóval mindenképpen fontos és szükséges. A tízórairól pedig a körözöttes, néha kolbászos, vagy szilvalekváros kenyér jut eszembe. Külön kedvencem volt amikor a két szelet kenyér közé forró rántotta került és kissé "megáztatta" a kenyeret. Inni pedig nem mindenféle löttyöt ittunk, hanem egyszerű csapvizet az iskolai nyomókútból. Le lehet ugyan nézni a "nosztalgia" tízóraimat, de mindenképpen egészségesebb és jobb volt, mint a ma a pékségekben kapható vajas, csokival bekent péksütemények reggelire és tízóraira is.

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Thu, 2015-04-02 14:18

Kedves marcipann! Nem tudom, hol "romlott" ez el. Az én szüleim is 30 évvel ezelőtt minden hétköznap reggel készítettek otthon reggelit, csomagoltak tízórait, én fél 7-kor keltem, 3/4 8-ra már az iskolában voltam. Pedig a szüleim sem keltek extrém korán (6 körül) és ők is bent voltak 8-ra. Tényleg nem tudom, hogy ez sokak életében miért nem kivitelezhető ma már illetve miért vesztette ez el jelentőségét a családok életében, prioritáslistájukon.

Timancs
Timancs Wed, 2015-04-01 15:57

A 3. ponthoz kapcsolódóan. Még jó, hogy ezen az oldalon egy másik dietetikus pont azt állítja, a fogyáshoz jó, ha többször keveset eszünk. Kedves Nosalty dietetikusok! Összeülnének egy kis eszmecserére?

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Wed, 2015-04-01 17:05

Kedves Timancs!
Köszönöm az észrevételt.
Valami félreértés lehet, biztos nem fogalmaztam világosan, átnézem.
A másik (hivatkozott) cikk állítja, hogy nem kell töbször enni, én azt állítom, összhangban a saját és a kollégáim cikkeivel, hogy jó, ha többször kevesebbet eszünk.
A piros sorokban a másik cikk állításait tüntetem fel (egyszerűsítve, lerövidítve). Az alatta lévő írások a reflektálásom. (Ezt a cikkbe is beleírtam, h. egyértelmű legyen, valóban nem volt az, köszönöm még egyszer a jelzést.)

Üdv, Judit

viola01
Hagymafaló / viola01 Wed, 2015-04-01 12:36

Az utolsóhoz van egy saját példám: az öcsém gyerekként sosem volt éhes, és én is alig ettem pár falatot. Nem tudom, mi lehetett az oka, de anyám rendesen megküzdött velünk. Az "addig itt ülsz, amíg a felét legalább meg nem eszed" nem biztos, hogy a legjobb stratégia, de legalább nem volt semmilyen vitamin- vagy nyomelem hiányunk. És a reggeli kötelező volt. A folyadékra is igaz ez az állítás. Főleg az öregeknél, de az öcsémnél a mai napig jelentkezik az a probléma, hogy nincs szomjúságérzetük. A kiszáradás pedig komoly probléma. Hogy a kényszeren kívül hogy lehet ezt megoldani, arra kíváncsi lennék.