Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Mennyi? 30! Mi 30?

Aki fogyni szeretne, állandóan a számok bűvöletében él: kalóriák, szénhidrátok grammjai, ideális testsúly és a rettegett BMI. Járjuk kicsit körbe ez utóbbit!

Aki valaha is rávetette tekintetét bármely fogyókúrás módszerre, biztosan találkozott a BMI (Body Mass Index), azaz testtömegindex fogalmával és képletével. A BMI-t mindig a jelenlegi testsúlyunkra számítjuk ki, a kapott értéket pedig az előre meghatározott sávokhoz viszonyítva tudjuk értelmezni.

A BMI-számítás képlete:

BMI = kg/m2

ahol a „kg„ a jelenlegi, kg-ban kifejezett testsúlyunk, ezt osztjuk el a testmagasságunk méterben kifejezett négyzetével (m2). Azaz pl. egy 170 cm magas, 65 kg-s súlyú nő BMI-je: 65/(1,7*1,7) = 22,5 kg/m2.

A BMI értékek normál tartománya 18,5-24,99, azaz, ha BMI-nk e két érték közé esik, akkor testsúlyunk a normál tartományban van. Ha BMI-értékünk 18,5 alatti, akkor soványak vagyunk (ha 16 alatti, akkor kórosan soványak), ha 25 fölötti, akkor túlsúlyosak, 30 fölött elhízottak vagyunk. Amennyiben a kiszámított BMI-értékünk a normál tartományon kívül esik, azt egy figyelmeztető jelként érdemes kezelni, bár kétségbeesni nem érdemes. Ha a kórosan sovány ill. az elhízott tartományba esik a BMI-nk, akkor mindenképpen érdemes szakemberrel (orvossal, dietetikussal) konzultálni a megfelelő testsúlynövelés ill. -csökkentés érdekében.

Azonban a BMI-értékek értelmezésének is vannak korlátai: nem alkalmazható gyerekekre (náluk a percentilis besorolást alkalmazzuk), várandós nőkre. Nem alkalmazzuk sportolókra sem, akiknek magasabb izomaránya miatt a testmagasságukhoz viszonyított testsúlyuk arányaiban nyilvánvalóan magas (gondoljunk pl. a birkózókra), mégsem tekinthetőek elhízottnak. A BMI szintén nem ad információt a testzsír-izomszövet arányra, testünk víztartalmára vonatkozóan, illetve nem tesz különbségek a nemek sajátosságai szerint.

Mindenesetre én azt javaslom, hogy amennyiben testtömegindexünk a normál tartományon kívül esik, forduljunk szakemberhez, aki szakértő szemmel, egyéb mérési-számítási módszerekkel komplexen méri fel tápláltsági állapotunkat, hogy szükség esetén a megfelelő, személyre szabott étrenddel optimalizálhassuk testsúlyunkat.

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy az optimális testsúly elsősorban nem esztétikai kérdés. A túlsúly, az elhízás nagyban növeli bizonyos krónikus betegségek, mint pl. a szív- és érrendszeri, a daganatos betegségek, a cukorbetegség és szövődményeinek kialakulásának kockázatát. Ugyanakkor a kóros soványság alultápláltságra utalhat, amely tápanyaghiányos állapotokhoz, ennek szövődményeihez vezethet. Az optimális testsúly elérése és megtartása biztosítja szerveztünk egyensúlyát, segíti annak megfelelő működését.

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!