Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Így használd a mérleget! 5+1 szabály, amire figyelned kell, ha fogyókúrába kezdtél

Testsúlycsökkentés idején gyakran érezzük úgy, hogy a mérleg az ellenségünk. Holott inkább a barátunk kellene, hogy legyen, csak tanuljunk meg bánni vele!

Belekezdtél a fogyókúrádba, de bármit is teszel, a mérleg összevissza számokat mutat:az a pár deka, ami reggelre eltűnt, a délutáni mérésnél már újra jelentkezik. Ismerős – és egyben idegesítő – helyzet, ugye?

Sokan beleesnek abba a csapdába, hogy fogyókúra idején „mérlegfüggőkké” válnak, és a közérzetük, a napi hangulatuk és nem utolsó sorban a motivációjuk is annak függvénye lesz, hogy milyen számot mutatott a mérleg. Pedig akármilyen furcsán is hangzik, a testtömegmérésnek is vannak szabályai, amiket érdemes követni, ha azt szeretnénk, hogy az új életed során ne a mérleg legyen a fő ellenségünk.

1. Mérjük rendszeresen a testsúlyunkat!

Természetesen a mérleg egy jó eszköz arra, hogy kövessük a testtömegünk változását, de a rendszeres mérés ne jelentse azt, hogy minden nap vagy akár naponta többször is ráállunk a mérlegre. A pillanatnyi súlyunk nagyon sok mindentől függ: pl. mit és mennyit ettünk-ittunk méredzkedés előtt, voltunk-e WC-n, reggel van vagy este stb. A rendszeres testsúlymérés jelentse azt, hogy hetente egyszer, mindig a hét ugyanazon a napján, reggel, ébredés után mérjük a súlyunkat. Így látjuk majd a trendet és nem stresszeljük magunkat feleslegesen. Ne váljunk mérleg-függőkké!

2. Használjuk ugyanazt a mérleget!

Ha egyszer otthon, egyszer a barátunknál, egyszer az edzőteremben mérjük a súlyunkat, ne lepődjünk meg, ha ellentmondásos értékeket kapunk. Szerezzünk be egy – tizedkilókat is mérő – digitális mérleget, hiszen így látjuk majd a pontos testtömegváltozást.

3. Le a ruhákkal!

Ha egyik nap pizsamában, másik nap kiskosztümben méredzkedünk, akkor nem fogunk értékelhető adatokat kapni. Ezért is jó az otthoni mérleg, reggel, ébredés után mérjük magunkat, ruha nélkül.

4. Írjuk fel!

A heti egyszeri mérés eredményét jegyezzük fel egy táblázatba. Akkor is, ha épp nem csökkent a súlyunk az adott héten. Ezt ne szégyenként vagy kudarcként éljük meg, hanem illesszük be a trendbe és gondoljunk utána, hogy mi lehet az oka. Ha megtaláltuk az okot és esetleg a „mi hibánk”, akkor törekedjünk arra, hogy ne forduljon még egyszer elő.
Nőknél tudni kell, hogy a menstruációs ciklus is hatással van a súly ingadozására – akár peteéréskor, akár a pre-menstruációs időszakban nőhet a testsúly.

5. Tűzzünk ki reális részcélokat!

Amikor elindulunk a fogyás útján, fontos, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé. Gondoljuk át, hogy hány kg-tól szeretnénk megszabadulni – és adjunk magunknak erre időt. Nem napokat, még csak nem is heteket, inkább hónapokat. A tartós, fenntartható testsúlycsökkenést nem lehet koplalási kampányokkal elérni. Ha például 10 kg-t szeretnénk fogyni, tűzzük ki, hogy 6-8 hét múlva 5 kg-val leszünk kevesebbek. Ha előbb sikerül – szuper! Ha eddigre sikerül – szuper! Ha elértük ezt a részcélt, jöhet a következő!

+1. Kezdjünk új életet!

Elcsépeltnek hangzik – de életmódváltás nélkül nem megy. A legegyszerűbben ezt úgy lehet szerintem megérteni, hogy belenézünk a tükörbe és a szemünkbe mondjuk: „Ahogy eddig éltünk ez vezetett a túlsúlyhoz. Ebből elég.” Nagyon nagy része fejben dől el.

A fenntartható fogyáshoz az ideális testtömegcsökkenés tempója a heti -0,5-1kg. Ez sincs persze kőbe vésve, ez lehet néha ennél kisebb vagy nagyobb mértékű is. Gondoljunk bele, hogy az évek, évtizedek alatt felhalmozódott súlyfeleslegtől nem fogunk tudni napok, hetek alatt megválni. Legyünk türelmesek magunkkal szemben, ne a strandszezonra koncentráljunk. Ismerjük fel, hogy a túlsúly nem esztétikai, hanem egészségügyi probléma. A felesleges kilók krónikus betegségekhez vezetnek, amelyek előrehaladott állapotban már pusztán életmódváltással nem lesznek kezelhetők. Előzzük meg ezt az állapotot, szeressük magunkat ennyire!

Ha úgy érezzük egyedül vagyunk az úton és tanácsra van szükségünk – a személyre szabott megoldásokhoz forduljunk személyesen szakemberhez: szakképzett dietetikushoz, edzőhöz.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!