Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

5+1 tipp, hogy ne rontsd el a zabkásádat!

Percek alatt elkészül, változatosan ízesíthető, tele van értékes tápanyagokkal és még olcsó is. Valóban létezik ilyen étel? Bizony, ez a zabkása!

Manapság már sok helyről hallani, hogy a zabkása milyen fantasztikus étel, amennyire ismeretlen volt 10 évvel ezelőtt, amikor az akkor 1 éves nagyfiamnak „különcként” ezt adtam reggelire, annyira népszerűvé vált – szerencsére – mára. Én magam is a „hívők” közé tartozom, de gyerekreggeliben abszolút favorit nálam. 

Gyakran előfordul persze, hogy sokan nekiveselkednek, de rutin híján nem tudják pontosan a folyadék-zabpehely arányt, nem találják a megfelelő ízesítőket, ezért a szomorúan nézik a tányérjukon a furcsa kinézetű, semmilyen ízű ételt.

Ha nem egy gusztustalan, nyúlós, unalmas, íztelen trutyit szeretnénk a tányérunkon látni a reggeli kolbászos rántotta alternatívájaként, akkor egy-két tippet érdemes megfogadni, mert önmagában a megfőzött zabpehely valóban nem egy átütő reggeli.

Olvasd el, miért jó az egészségnek, ha zabpelyhet fogyasztunk!:

5 tuti érv a zabpehely mellett

1. Mit főzzünk?

A hazai közértekben általában kétféle natúr zabpelyhet találunk:

  • a teljes gabonaszem pelyhesített változatát – ezek nagyobb szemek, amelyeket hosszabb ideig kell főzni, illetve amelyek a kása textúrájában keményebbek, ropogósabbak, illetve
  • ennek a pehelynek a már feldarabolt, aprított változatát („aprószemű”), amelyet szinte alig kell főzni és krémesebb, selymesebb állagú lesz a kásánk.

Első lépésként érdemes kikísérletezni, hogy mi melyiket kedveljük, ez ízlés dolga. Én egy edénybe kb. fele-fele arányban összekeverem ezeket előre, és abból főzöm a reggeli kását.

2. Miben főzzük?

Én anno az egy éves fiamnak rizstejben főztem, ma már kizárólag vízben főzöm. Ha tejben főzzük, akkor egyrészt oda kell figyelnünk jobban, mert könnyebben odaég, másrészt egy kicsit ragacsosabb végeredményt kapunk, cserébe élvezhetjük a tej értékes tápanyagait is. Próbáljuk ki így is, úgy is, találjuk meg az ízlésünknek valót ebben is.

3. Hogyan főzzük?

A zabpelyhet kb. 2-3x-os vízmennyiségben érdemes főzni, a nagy kedvenc tejbegrízhez hasonlóan azonban itt is ízlés dolga, hogy ki mennyire hígan/sűrűn szereti. Kísérletezzük ki!

Kezdjük el melegíteni a vizet, majd amikor már meleg, szórjuk bele a zabpelyhet. Az első „rottyanásig” hagyjuk a lángon, utána akár el is zárhatjuk, pár perc alatt a pelyhek megszívják magukat. Fél szemmel főzés közben azért legyünk az edényen, mert könnyen odaéghet. Érdemes kavargatni is néha, de az egész főzési eljárás kb. 2 perc, tényleg nem igényel nagy időbefektetés

Ha kész a kásánk, ne ijedjünk meg, jöhet az ízesítés!

Gondban vagy az ízesítéssel? Nézd meg videónkat néhány ötletért!:

3+1 szuper zabkásaötlet – videón!

4. Engedjük el a fantáziánkat!

Ha tényleg élvezetes kását szeretnénk, muszáj ízesíteni. A jó hír viszont, hogy a zabkása bármit elbír, de tényleg. A fenti ajánlóban hivatkozott videóban találtok 4 ízesítési ötletet, tekintsétek őket inspirációnak!

Alapok:

  • A kása lágyításához, krémesítéséhez használhatunk tejet, natúr joghurtot, görög joghurtot – én ez utóbbit használom rendszeresen.
  • Az édesítéshez használhatunk édes gyümölcsöket, pl. banánt, esetleg egy kevés mézet, aszalt gyümölcsöket. Nyilván mehetne bele cukor is, de anélkül is olyan fantasztikus kásákat készíthetünk, hogy szerintem felesleges cukorral elrontani.
  • Ha szeretnénk, fűszerezhetjük fahéjjal, őrölt gyömbérrel, szerecsendióval is, sőt megszórhatjuk cukrozatlan kakaóporral is.
  • Tuningoljuk fel bátran diófélékkel, olajos magvakkal, hogy még egészségesebb legyen az ételünk! A csokidarabkákat inkább kerüljük, ha lehet.
  • Ne sajnáljuk a gyümölcsöt! Nálunk a zabkása mindig nagyon gyümölcsös – lehetőleg a szezon kínálatából választva. 
  • Akármilyen furcsán hangzik, sósan is kiváló – egytálételként vagy köretként. A fent hivatkozott videóban egy gombás-parmezános verziót készítettünk, fantasztikusan finom volt.

5. Mikor fogyasszuk?

Gyakorlatilag bármikor. Reggelire, kisétkezésekre, ebédre, vacsorára – egy jól összeállított, megfelelő adagnagyságú zabkása bármikor megállja a helyét. Arra ügyeljünk, hogy frissen az igazi, ha állni hagyjuk, ha kihűl, akkor megkeményedik, és nem lehet már visszahozni eredeti lágyabb formáját. 

+1. Kinek ajánlom?

Mindenkinek. Kevés olyan egészséges, értékes tápanyagokban gazdag ételt ismerek, amit ennyire gyorsan, változatosan és nem utolsó sorban olcsón el lehet készíteni.

Szólj hozzá!

Hozzászólások (9)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Katyerina
Katyerina Sun, 2016-05-15 11:44

Minden reggel zabkását eszem, és nem főzöm! Magam kísérleteztem ki a hozzávalókat, mégpedig úgy, hogy mindenféle nagyon hasznos darált magvak is legyenek benne, melyet előre, egyszerre elkészítek és összekeverek. Az Aldis kékzacsis zabpelyból teszek 2 púpos nagykanállal egy tálba ehhez adok 1 púpos nagykanál magkeveréket, 1 nagykanál kókusztejport,1 kanál mazsolát, majd felengedem forrásban lévő vízzel (kb.1bögre). Xilittel édesítem, lefedem, és állni hagyom kb. fél órát. Ízesítők: (mikor, mihez van kedvem) fahéj,kakaópor,1 kiskanál mogyoróvaj, apróra vágott szárított gyümi. A magkeverék összetétele: pirított darált szezámmag, darált lenmag, kókusz reszelék, darált mandula, vagy dió, mogyoró stb. Ezekből kb 20-25 dkg-os csomagot összekeverek, egy nagy zárható dobozba teszem és reggelente ebből veszek ki egy nagy kanállal. Ezek nagyon táplálóak, sok kalciumot és vitaminokat tartalmaznak, evvel jól indul a nap!

lilibe
lilibe Mon, 2016-05-09 19:24

nagyon egyetértek Iternesszel, egyre rosszabb a stílus... és túl sok a nem ide való cikk

fannesz
fannesz Mon, 2016-05-09 17:55

én is mindennapos zabkása-fogyasztó vagyok és azt szerettem volna hozzátenni, hogy késő este nem érdemes fogyasztani, mivel a víztartalma miatt éjszakai vizelési ingert eredményezhet.

Vichy27
Vichy27 Mon, 2016-05-09 15:18

Én nem szoktam megfőzni a zabpelyhet. Este összekeverek 5 dkg nagy szemű zabpelyhet egy pohár sima joghurttal, édesítővel, fahéjjal és naranccsal, esetleg egy kis darált diót teszek bele. Reggelre a hűtőben megpuhul, összeérik, nagyon finom üdítő reggeli.

lternesz
lternesz Mon, 2016-05-09 14:59

Én szinte naponta készítek zabkását főleg tejben főzve - vízzel is, de akkor joghurtot keverek utólag hozzá. Engem csak az szomorít, hogy címválasztás / figyelemfölkeltés már elveszi az étvágyamat (mint jelen esetben is), egyes cikkek stílusa és szófordulataitól pedig felfordul a gyomrom. A nyúzott kutyákról ne is beszéljek. Plusz az érdektelen, gasztro oldalra nem való cikkek fogadnak sokszor.

lternesz
lternesz Mon, 2016-05-09 14:01

"Mi ez a szürke trutyi a tányérban?" Elég ritkán nézek föl ma már a Nosaltyra (sokáig ez naponta történt), mert ha néha ide tévedek, akkor is ez fogad, plusz az egyéb recept oldalra nem való bulvárcikkek. Egyre undorítóbb, amit csináltok, írtok. Kössz, a konkurencia ma már fejlődés nélkül is fényévekkel jobb ennél az ocsmányságnál, pedig sokáig ígéretesen fejlődött az oldalatok.

Bodon Judit dietetikus
BodonJudit / Bodon Judit dietetikus Mon, 2016-05-09 14:14

Kedves lternesz! Sokan feladják a zabkása készítését, amikor meglátják a sima vízben főtt zabpelyhet a tányérjukon, pedig az csak a kezdet, az alap. Mindenkit szeretnénk arra buzdítani, hogy próbálja ki ezt a változatosan elkészíthető, értékes tápanyagokban gazdag ételt. Reméljük a cikkből azért ez kiderült. :)
Üdv, Judit