Ők készítik a legjobb kávét itthon - interjú a Steamhouse Cafe bajnokaival

Május 6-7. között rendezték meg a Budapest Coffee Festivalt, ami egy izgalmas szakmai kiállítás mellett több kategóriában is a magyar bajnokság helyszíne volt.

Barista, Brewers Cup és Cup Taster kategóriában versenyeztek az indulók. Ebből kettőben a Steamhouse Cafe baristái, Lonkai Márton és Ferenczi Attilahozta el az első díjat. Márton Brewers Cup, Attila Barista kategóriában nyert, ezzel továbbjutva a világbajnokságra, ami idén Budapesten lesz.

A szakma tehát idén június 13-15. között Magyarországra fog figyelni: aWorld Of Coffee minden évben más országban, idén Budapesten a Hungexpon kerül megrendezésre. Márton itt versenyezik a világbajnoki címért, míg Attila ősszel Szöul-ban fog megmérettetni.

A közelgő verseny apropójából el is látogattunk hozzájuk, hogy megkérdezzük, milyen érzéseik vannak a verseny után, hogy készülnek a világbajnokságra, és mit gondolnak a hazai specialty kávézásról.

Lonkai Márton, a Brewers Cup I. helyezettje és a Steamhouse Cafe tulajdonosa

Úgy látom, nem raktátok ki az érmeket a kávézóba. Ez hogy lehet?

Márton: Egyrészt nem csak ketten dolgozunk itt. Ha a kávézó baristái indulnak versenyeken, az tök jó dolog, de mi ettől egy kávézó maradunk, ahova, ha bejössz, kapsz kávét meg sütit.

Nem szeretnénk egy olyan helyet, ahova csak azért jönnének a vendégek, mert verseny-baristák dolgoznak ott.

Miért indultál a versenyen?

Márton:A tanulás és a fejlődés miatt. Ha elindulsz egy ilyen versenyen, akkor a készülés során sok olyan dolgot is csinálsz, amivel más képességeidet is fejleszted.

Elég trendi lett már itthon is a ’specialty coffee’ kategória. Mit gondolsz erről?

Márton:Dobjuk el ez a specialty jelzőt! Nehéz megfogalmazni, hogy mi ez. Szerintem három dolog kell hozzá: az egyik a minőségi alapanyag kávéban, tejben, teában, sütiben, mindenben. Kettő: legyen olyan gépparkod, amivel lehet dolgozni, és három: legyenek olyan emberek, akik tudják, és akiknek van igényük kezelni azokat.

Szerinted van igény a minőségi kávézásra itthon?

Márton:Van, csak a fizetőképes kereslet hiányzik. A kávé az egyik végletben luxuscikk, a másikban tömegcikk. Olyan, mint a bor, ami függ a napsütésről, a termelőterülettől, iszonyatosan komplex. Amikor megállnak a pult előtt, és megkérdezik, hogy mit tud a maguk kávéja, ugyanazt tudom mondani: van bor 1.000 forintért is, meg 10.000 forintért is.

Ezért legyünk például hálásak a kávéházláncoknak, hogy beépítették az emberek tudatába, hogy kávé tud ilyen drága lenni.

Lehetünk hálásak nekik?

Márton:Viccet félretéve, nagyon is lehetünk! Mert visszahozták azt, hogy az emberek megint visszaüljenek a kávézókba: odaszervezzenek egy megbeszélést, vagy egy randit. Az, hogy ott milyen a kávé, azt hagyjuk. A lényeg, hogy nélkülük egyszerűen nem lehetne most eladni ezeket a kávékat.

Lehet ezekkel a kávés rendezvényekkel tömeghez elérni?

Márton:A Budapest Coffee Festival nagyon szakmai rendezvény volt. Az embereket olyan rendezvénnyel tudod elérni inkább, mint a Gourmet Fesztivál, ahova megyünk majd bemutatózni, és megmutatni az embereknek, hogy ez milyen klassz. Az embereknek van igénye a kávéra, mi egy kávéivó nemzet vagyunk.

Mekkora a jelentősége, hogy a World Of Coffee rendezvény hazánkban lesz?

Márton:Ez tök jó dolog, mert ezzel felkerülünk a kávés térképre. Olyan emberek jönnek majd, akiknek a könyveiből tanultam.

Hogy készülsz a versenyre?

Márton:Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. Ma hozta meg a pörkölő az első tesztkávét, ma fogjuk lepróbálni. Egy magyar pörkölővel közösen dolgozunk egy egyedi ízvilágon, csakis a bajnokságra.

Ferenczi Attila, másfél éve dolgozik specialty kávézóba, és már is a hazai bajnokságot nyert, továbbjutva a Szöul-i világbajnokságra.

Sokat készültél a versenyre?

Attila:Idén többet készültem, mint tavaly, bevallom, de most rengeteget kell még készülnöm majd a világbajnokságra. Azt mondják, hogy sok időm van még, de valójában alig.

Szerinted, hogy lehetne népszerűsíteni a speciality kávézást?

Attila:Nincs elég reklám: nem látok reklámot a villamoson, de még az Instagramon sem. Ha lenne reklám sem biztos, hogy azonnal megjelennének a vendégek, de szépen lassan megismernék.

Mit gondolsz a cukor használatról a minőségi kávézásban?

Attila:Legtöbb helyre ahova megyek, azt veszem észre, hogy langyos italt kapok. Tényleg, próbáld ki! Menj be egy helyre, és kérj egy lattét, cappucinót, vagy tök mindegy mit, csak legyen benne tej, és meglátod langyosan kapod! Ha egy picit melegebben adnák, előjönne a karamellizált tejcukor.

Ha kiviszek egy vendégnek egy italt, mindig mondom, mielőtt cukrot tenne bele, kóstolja meg!

Miért izgalmas, hogy mi rendezzük a World Of Coffee-t?

Attila:A világ minden tájáról ide jönnek majd a baristák, és valószínűleg nem 3 nappal előtte fognak ideérni, hanem két héttel. Elkezdenek kávézókba járni, megnézik, azok milyenek. Szerintem sokan azt sem tudják, hol van Magyarország. Megjelenünk majd az Instagram-on, szerintem ez nagyon jó reklám.

A külföldi szakma szerinted előrébb tart?

Attila:Ezt nem bonyolult kitalálni. Nézd meg kik nyernek folyamatosan a versenyeken! Kik a világbajnokok: Ausztrália, Kanada, Japán. Messze vagyunk még ettől.

Hogy készülsz a világbajnokságra?

Attila:Sok videót nézek, beszélgetek szakmabeliekkel. A fejemben már összeálltak nagyjából a dolgok, de még nem érkezett meg a versenykávém. Azért kint nehezebb is lesz, mert másmilyen a tej, a víz, minden. De azért igyekszünk minél többet kihozni ebből.


Steamhouse Cafe

1011 BudapestBatthyány tér 5-6.(a Batthány téri vásárcsarnokban)

Facebook | Instagram

Címlapról ajánljuk

További cikkek