Márga kettő - már Budapesten is!

A Balaton-felvidék egyik legnépszerűbb bisztrókonyhája Csopakon a Márga - és szeptember eleje óta már Budapesten is várja a vendégeit!

Alig két hete nyitott meg az egykori Lou Lou helyén a csopaki Márga Bisztró budapesti testvére, de ebédidőben már így is szép számmal vannak vendégek. Nem meglepő, hiszen bőven akadnak olyanok, akik a szezonon kívül is szívesen látogatnának Csopakra, hogy Márgáéknál ebédeljenek. Deli Jani tulajdonos elmondta, hogy az alapötlet ugyanaz, de az új étterem a csopakinak egy szofisztikáltabb, urbánusabb, kevésbé rusztikus változata, ugyanúgy bisztrókonyhával.

Az enteriőrrel a "városi nomád" hangulatot ragadták meg - letisztult, egyszerű, kényelmes formák rengeteg zölddel megtörve. Jani és a Horváth Ákos, a Márga budapesti séfje arra törekszenek, hogy egyfajta Pannon-konyhát hozzanak létre, nagyon erős balatoni behatással. Ennek megfelelően rengeteg olyan alapanyaggal dolgoznak, ami a csopaki Márgában is jellemző: levendula, mandula, gombák, vadhús és halak.

A cél a konyhában is ugyanaz: egy szerethető, közérthető, de nagyon magas minőségű, és technológiában modern bisztrókonyhát vinni. Délben választhatunk, hogy ebédmenüt vagy a la carte-ot szeretnénk. Az ebédmenü abszolút letisztult, ismerős ízekből áll, egy kis csavarral, Ákos pedig úgy állítja össze, hogy mindig legyen húsos, halas és vega változat is. Mi a létező összes kombinációt teszteltük, csak hogy teljes legyen a kép.

Kenyérrel kezdtünk - szerencsére egyre több helyen kapunk ízelítőnek 1-2 szelet házi kenyeret vajjal, még a fogások előtt. Tulajdonképpen nem egy nagy dolog, de mivel meglehetősen kevés pékség van, ahol igazán jó minőségű kenyeret kapunk, egy helyben készült, langyos, friss kenyér jó minőségű vajjal és sóval olyan alap az étkezés megkezdése előtt, ami máris feldobja a kedvünket, és már azelőtt szimpatikus lesz a hely, hogy az első igazi fogást megkapnánk.

Mi most egy-egy szelet barna sörös és hajdinás házi kenyeret kaptunk - a sötét, sörös változat édeskés és malátás volt, míg a hajdinás rusztikus és roppanós. Részemről akkor sem sértődtem volna meg, ha csak ennyit kapok ebédre - annyira finom volt. A házi kenyérválogatás után a fácánlevest, a napi ajánlatot és borjúmájat kóstoltunk. A gőzölgő, ízes levest előttünk öntötték az apróra vágott, roppanós zöldségkockákra. A máj kicsit a palóclevesre emlékeztetett, de csak az összetevők miatt - roppanós, friss zöldbabbal körítik, és valahogy nekem a bárány és a bab kombinációról Mikszáth levese ugrott be.

Az ízvilága viszont teljesen más volt - nagyon jól illett hozzá a magos mustár, igazi szüreti, rusztikus étel állt össze belőle. Kedvencünk talán a napi menüben választható kolbász, krumpli és kovászolt káposzta volt - a kisujjnyi házi kolbászok és a másik két komponens úgy volt tálalva, mint egy fine dining darab, mégis egy klasszikus nagymamás világot idézett az íze. Főételből szintén hármat tudtunk megkóstolni: a fogast, a kacsamellet kukoricával és a bőrős malacot sárgaborsóval. A roppanós bőre és a szálasra szétszedhető, szaftosan hagyott húsa a marinált paprikaszósszal látványnak is gyönyörű, az íze pedig olyan volt, mintha egy igazi, régi típusú sűrű halászlevet kanalaznánk. A kacsa szintén hibátlan volt - erről a tányérról azonban a kukorica volt a kedvencünk.

A püré és főtt-grillezett formában tányérra került nyári zöldség olyan édeskés és durván friss kukorica ízű, hogy bár köretként is tökéletes volt, én akár desszertnek is szívesen megettem volna. A malac sem volt hiperkülönleges - egyszerűen csak tökéletes a roppanós sült bőrrel és az omlós hússal. A köretként kapott sárgaborsóval klasszikus, magyaros párost alkottak, csak épp XXI. századi értelmezésben.

A desszertek közül kaptunk panna cottát bodzazselével, csokiszuflét mandulaparféval és mogyorós fügedesszertet. Nekem az utóbbi ízlett leginkább, a füge, a sós karamell és a mogyoró igazi őszi, balatoni triót alkot. Aki eddig is szerette a Márgát, az biztosan gyakori vendég lesz a Székely Mihály utcában, aki pedig még nem próbálta, az most anélkül is megteheti, hogy le kéne utaznia érte a Balatonra!

Ezeket olvastad már?

STÉG, a belváros halkirálya

A belváros közepén nyílt meg februárban a Stég - az édesvízi halak mestereinél olyan fogásokat kóstolhattok, amikhez talán már évtizedek óta nem volt szerencsétek!